dc.contributor.author | Holen, Ane | |
dc.contributor.author | Oskarsen, Ragnhild | |
dc.date.accessioned | 2019-01-10T07:46:38Z | |
dc.date.available | 2019-01-10T07:46:38Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2580081 | |
dc.description | Masteroppgave(MSc) in Master of Science in Business, Business law, tax and accounting - Handelshøyskolen BI, 2018 | nb_NO |
dc.description.abstract | Temaet i denne masteroppgaven er skatteplanlegging, herunder treaty shopping.
Temaet har bakgrunn i at det oppstår gap og smutthull når lands ulike regelsett og
skatteavtaler støter sammen. Store multinasjonale selskaper som opererer i flere
land kan derfor utnytte disse smutthullene uten å bryte loven. Den mest vanlige
utnyttelsen er nettopp skatteplanlegging, herunder metoden treaty shopping. Treaty
shopping er en metode hvor et selskap etablerer seg i et land på bakgrunn av dets
gunstige skatteavtaler.
OECD har gjennom sitt arbeid med BEPS-prosjektet (Base erosion and Profit
Shifting) utarbeidet tiltak mot treaty shopping for å forhindre misbruk av
skatteavtalen. Tiltakene går ut på å implementere “Limitation on Benefits”-
klausulen og “Principal Purposes Test”-klausulen i modellavtalen. Disse tiltakene
kommer frem av BEPS-prosjektets Action 6. Denne masteroppgaven forsøker å
finne svar på hvilken effekt OECDs nye virkemidler mot treaty shopping kan få i
fremtiden. For å belyse dette tar oppgaven for seg en av Norges største
straffeskattesak, Transocean-saken.
Hovedfunnene viser at implementering av LOB ville gjort det mer krevende for
Transocean å gjennomføre treaty shopping. Paragrafene i LOB oppstiller flere
eierskapstester og kanaliseringstester, samt visse krav til aktivitet i selskaper.
Transocean kan under tvil kun kvalifisere til skatteavtalebeskyttelse gjennom 1 av
de 7 paragrafene. LOB viser seg å være spesielt effektiv mot tomme
holdingselskaper. Det er likevel flere av paragrafene som åpner for
skatteplanlegging, og det er mulig at Transocean kunne planlagt en struktur som
var tilpasset de nye reglene. Når det gjelder PPT, viser det seg at det vil bli mindre
plass for å benytte en slik generell omgåelsesregel på en treaty shopping-situasjon.
Det er antakeligvis flere treaty shopping situasjoner som kan bli stoppet ved å
implementere LOB. Effekten av LOB vil derfor være nødvendig. De kumulative
vilkårene i LOB gjør at det vil være svært krevende å drive skatteplanlegging. Dette
gjør at LOB tetter flere smutthull enn tidligere. PPT kan derimot se ut til å være
effektiv i andre situasjoner enn treaty shopping. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | Handelshøyskolen BI | nb_NO |
dc.subject | forretningsjus | nb_NO |
dc.subject | skatt | nb_NO |
dc.subject | regnskap | nb_NO |
dc.subject | business law | nb_NO |
dc.subject | tax | nb_NO |
dc.subject | accounting | nb_NO |
dc.title | Hvilken effekt ville OECDs nye virkemidler mot treaty shopping, herunder LOB og PPT, ha fått på utfallet avTransocean-saken? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |