Håndtering av negative kommentarer i sosiale medier
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2573388Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Sosiale medier har i dagens samfunn blitt mer integrert i bedrifters hverdag, og er
en mye viktigere del av kommunikasjonen mellom bedrift og forbruker. Formålet
med denne oppgaven er å belyse hvordan bedrifter responderer i sosiale medier.
Vi ønsker å ta for oss hvordan bedrifter bør håndtere kommentarer i sosiale
medier og hvordan dette kan gjennomføres på en god måte. Derfor er
problemstillingen vår som følge:
“Hvordan kan en bedrift på en god måte håndtere negative kommentarer i sosiale
medier?”
For å svare på denne problemstillingen har vi delt inn i flere forskningsspørsmål,
som trenger tolkning og forståelse av våre respondenter. Dette gjorde det enklere
for oss å dele inn og analysere dybdeintervjuene. I teoridelen vår legger vi til
grunn det teoretiske rammeverket til oppgaven, som vi senere har knyttet opp mot
resultatet, her drøfter vi funn opp mot teori. Resultatet vårt tar for seg ulike
hovedpunkt som vi fant relevant under innsamlingen av data.
Denne bacheloroppgaven har en kvalitativ tilnærming med et eksplorativt
forskningsdesign for å svare på problemstillingen vår best mulig. Vi har benyttet
oss av en semistrukturert intervjuform for å skape en åpen og fleksibel dialog med
respondentene. Vi har intervjuet fire personer, som består av eksperter og
kommunikasjonsrådgivere. Sammen med datamaterialet som vi samlet inn under
intervjuene, har vi også benyttet oss av sekundærkilder til å støtte opp funnene
våre i resultatet.
Forskningen vi utførte viste at det er mange ulike elementer en bør ta hensyn til
når en skal kommentere, for å forhindre viral spredning som ikke går i bedriftens
favør og negativt vareprat. Alle kan bli bedre til å kommunisere, og det er derfor
viktig å ta dette i betraktning når en bedrift skal bruke sosiale medier i sin
strategiske kommunikasjonsstrategi. Vi har sett viktigheten av å opptre
menneskelig, lære av dine feil og være personlig, når man kommenterer. Vi
avsluttet oppgaven ved å utvikle en guide til hvordan en bedrift bør svare i sosiale
medier.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018