dc.description.abstract | Denne bacheloroppgaven i kampanjeplanlegging, er en avslutning for studiet PR
og markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. Kampanjeplanen er
utarbeidet for Leieting. Bakgrunnen for oppgaven, er at Leieting ønsker flere
aktive brukere, og å øke antall annonser på siden. Derfor er den overordnede
problemstillingen som følgende:
”Hvordan motivere målgruppen til å leie ut ting via tjenesten Leieting.no?”
Leieting er en aktør innen delingsøkonomi, som er et relativt nytt begrep i Norge.
Forsker i statens institutt for forbruksforskning (SIFO), Dag Slettemeås (2016),
definerer delingsøkonomi som, “systemer for deling av underutnyttede
eiendeler/tjenester, gratis eller mot betaling – direkte mellom individer eller
organisasjoner/kollektiver.” Vi mener denne definisjonen er dekkende for hva vi
skal diskutere i denne oppgaven.
Oppgaven bygger på blant annet SIFO sine rapporter om delingsøkonomi,
fagbøker og egen forskning. Rapportene har vært med på å sette rammer rundt
situasjonen, og bidratt til å utvikle gode undersøkelsesspørsmål for forskningen
presentert i oppgaven. I tillegg har vi tatt utgangspunkt i informasjon fra intervju
med oppdragsgiver, Christer Hansen Eriksen, når vi har utviklet fase 1 i
oppgaven. Dette har samlet lagt føringer for eksterne og interne analyser.
Det har blitt gjennomført tre dybdeintervju med brukere- og tre ikke-brukere av
tjenesten Leieting. Funn fra den kvalitative forskningen, har dannet et
utgangspunkt for fire hypoteser som blir undersøkt i den kvantitative forskningen.
Kampanjen målretter seg mot utleiere og potensielle utleiere mellom 25-35 år, i
Hordaland. Det overordnede målet er utarbeidet i samarbeid med Leieting, og har
blitt satt til; 5 000 nye brukere i Hordaland. Delmålene støtter opp under
hovedmålet, og er satt opp i et hierarki med en logisk progresjon gjennom tre
stadier av påvirkning; kjennskap, aksept og handling (Smith, 2017, s. 112). For å oppnå målene i kampanjen, ser vi det formålstjenlig å benytte en proaktiv
handlingsstrategi, hvor Leieting tar initiativ til å engasjere målgruppen (Smith,
2017, s. 122). Ved å benytte en kombinasjon av en informasjonsstrategi og en
overtalelsesstrategi presentert av Roland D. Smith (2017), kan kampanjens
budskap kommuniseres best mulig.
Budskapsidéen i kampanjen er; Tjen enkle penger på ting du ikke trenger. – Lei ut
tingene dine på Leieting.no
Da det blir presentert forskning i oppgaven som viser at den største motivasjonen
til målgruppen er å «spare eller tjene penger», anses budskapet som effektivt.
Tjenesten Leieting kan oppleves som et høyinnvolveringsprodukt for forbrukeren,
og ved å spille på humor i kampanjen kan beslutningsprosessen føles lettere.
Utover dette, skal den grafiske profilen til selskapet brukes gjennomgående i
kampanjen for å styrke Leieting som merkevare.
Mediemiksen i kampanjen skal bestå av egne og betalte medier, og strekke seg fra
20. august til 28. oktober. Hovedfokuset i kampanjeplanen ligger på de sosiale
mediene Instagram, Snapchat og Facebook, hvor film er det viktigste
virkemiddelet. Det vil også bli utarbeidet en landingsside for kampanjen, hvor
målet er å lede målgruppen til registreringen på Leieting.no.
Det blir lagt frem et forslag om å bruke «frontloading» som oppbygging av
kampanjen (Larsen & Solvoll, 2016, s. 94). På denne måten vil kampanjen raskt
generere dekning og oppmerksomhet.
Evaluering av kampanjen skal gi Leieting større muligheter for en toveis
kommunikasjon med målgruppen. For å måle om kampanjen har nådd målene for
kjennskap, aksept og handling, er det blitt benyttet en kombinasjon av «afteronly
» og «before-and-after» evalueringsdesign (Smith, 2017, s. 371). Ved å se på
målgruppen sin holdningsendring og kampanjens innvirkning på deres atferd, kan
Leieting bedre kunne estimere om publikum sine reaksjoner på kampanjen vil
lede til måloppnåelse (Smith, 2017, s. 368). | nb_NO |