• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tjen enkle penger på ting du ikke trenger

Holm, Alice Beate Slettevold; Asplin, Pernille Holmøy; Grenasberg, Susanne Flølo
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1971734.pdf (1.966Mb)
Vedlegg - Bachelor[1].pdf (5.108Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2573263
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven i kampanjeplanlegging, er en avslutning for studiet PR

og markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. Kampanjeplanen er

utarbeidet for Leieting. Bakgrunnen for oppgaven, er at Leieting ønsker flere

aktive brukere, og å øke antall annonser på siden. Derfor er den overordnede

problemstillingen som følgende:

”Hvordan motivere målgruppen til å leie ut ting via tjenesten Leieting.no?”

Leieting er en aktør innen delingsøkonomi, som er et relativt nytt begrep i Norge.

Forsker i statens institutt for forbruksforskning (SIFO), Dag Slettemeås (2016),

definerer delingsøkonomi som, “systemer for deling av underutnyttede

eiendeler/tjenester, gratis eller mot betaling – direkte mellom individer eller

organisasjoner/kollektiver.” Vi mener denne definisjonen er dekkende for hva vi

skal diskutere i denne oppgaven.

Oppgaven bygger på blant annet SIFO sine rapporter om delingsøkonomi,

fagbøker og egen forskning. Rapportene har vært med på å sette rammer rundt

situasjonen, og bidratt til å utvikle gode undersøkelsesspørsmål for forskningen

presentert i oppgaven. I tillegg har vi tatt utgangspunkt i informasjon fra intervju

med oppdragsgiver, Christer Hansen Eriksen, når vi har utviklet fase 1 i

oppgaven. Dette har samlet lagt føringer for eksterne og interne analyser.

Det har blitt gjennomført tre dybdeintervju med brukere- og tre ikke-brukere av

tjenesten Leieting. Funn fra den kvalitative forskningen, har dannet et

utgangspunkt for fire hypoteser som blir undersøkt i den kvantitative forskningen.

Kampanjen målretter seg mot utleiere og potensielle utleiere mellom 25-35 år, i

Hordaland. Det overordnede målet er utarbeidet i samarbeid med Leieting, og har

blitt satt til; 5 000 nye brukere i Hordaland. Delmålene støtter opp under

hovedmålet, og er satt opp i et hierarki med en logisk progresjon gjennom tre

stadier av påvirkning; kjennskap, aksept og handling (Smith, 2017, s. 112). For å oppnå målene i kampanjen, ser vi det formålstjenlig å benytte en proaktiv

handlingsstrategi, hvor Leieting tar initiativ til å engasjere målgruppen (Smith,

2017, s. 122). Ved å benytte en kombinasjon av en informasjonsstrategi og en

overtalelsesstrategi presentert av Roland D. Smith (2017), kan kampanjens

budskap kommuniseres best mulig.

Budskapsidéen i kampanjen er; Tjen enkle penger på ting du ikke trenger. – Lei ut

tingene dine på Leieting.no

Da det blir presentert forskning i oppgaven som viser at den største motivasjonen

til målgruppen er å «spare eller tjene penger», anses budskapet som effektivt.

Tjenesten Leieting kan oppleves som et høyinnvolveringsprodukt for forbrukeren,

og ved å spille på humor i kampanjen kan beslutningsprosessen føles lettere.

Utover dette, skal den grafiske profilen til selskapet brukes gjennomgående i

kampanjen for å styrke Leieting som merkevare.

Mediemiksen i kampanjen skal bestå av egne og betalte medier, og strekke seg fra

20. august til 28. oktober. Hovedfokuset i kampanjeplanen ligger på de sosiale

mediene Instagram, Snapchat og Facebook, hvor film er det viktigste

virkemiddelet. Det vil også bli utarbeidet en landingsside for kampanjen, hvor

målet er å lede målgruppen til registreringen på Leieting.no.

Det blir lagt frem et forslag om å bruke «frontloading» som oppbygging av

kampanjen (Larsen & Solvoll, 2016, s. 94). På denne måten vil kampanjen raskt

generere dekning og oppmerksomhet.

Evaluering av kampanjen skal gi Leieting større muligheter for en toveis

kommunikasjon med målgruppen. For å måle om kampanjen har nådd målene for

kjennskap, aksept og handling, er det blitt benyttet en kombinasjon av «afteronly

» og «before-and-after» evalueringsdesign (Smith, 2017, s. 371). Ved å se på

målgruppen sin holdningsendring og kampanjens innvirkning på deres atferd, kan

Leieting bedre kunne estimere om publikum sine reaksjoner på kampanjen vil

lede til måloppnåelse (Smith, 2017, s. 368).
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeutvikling fra Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit