dc.description.abstract | Innherred Renovasjon IKS skal introdusere en femte avfallsfraksjon for glass og
metall, som vil føre til en overgang fra dagens bringeordning til en henteordning.
Målet er at henteordningen skal øke gjenvinningen av glass og metall. Ledelsen
har foreløpig ikke redegjort for hvilke konsekvenser overgangen vil medføre.
Formålet med oppgaven har vært å undersøke verdikjeden til Innherred
Renovasjon med fokus på deres innsamlingssystem. Henteordningen er planlagt å
implementeres i løpet av 2018, og det er derfor ønskelig å finne ut hvordan
overgangen vil påvirke innsamlingens transportkostnader og miljøeffekt.
Analysene er foretatt på to av standardrutene til Innherred Renovasjon, én
sentrumsrute og én perifer rute, som begge er representative for de øvrige rutene.
Problemstillingen for denne oppgaven lyder som følger:
«Hvordan vil introduksjon av en ny fraksjon med (glass/metall) påvirke
transportkostnadene og miljøeffekten i en gitt renovasjonsløsning»
I kapittel 1 og 2 innledes det først kort om selskapet og dets situasjon, oppgavens
begrensninger, og bakgrunn for oppgaven.
I kapittel 3 fokuserer oppgaven på miljøaspektet og de transportproblemene som
oppstår ved en renovasjonsløsning. Her blir det redegjort for de ulike faktorene
som påvirker CO2 utslippet og transportkostnadene. Det blir diskutert de ulike
materialbehandlingsmetodene for de ulike fraksjonene glass, metall og restavfall.
Videre i oppgaven har det blitt sett på effekten av denne overgangen til en
henteordning, og hvilke faktorer som er av størst betydning ved organiseringen av
en renovasjonsløsning.
I kapittel 4 blir det redegjort for datagrunnlaget. Datainnsamlingen har
hovedsakelig blitt gjort gjennom dybdeintervjuer med nøkkelpersoner i næringen,
tilknyttet organisasjonene Avfall Norge, Sirkel Materialgjenvinning og
Østfoldforskning. I tillegg har ulike kommuner som tidligere har gjennomgått
samme overgang blitt kontaktet. Det ble satt til side to hele dager med selskapet
for å få en dypere forståelse av den daglige driften. Microsoft Excel har blitt
benyttet som verktøy for samtlige kalkulasjoner. I kapittel 5 beskrives selskapets nåsituasjon, og deres nåværende løsninger rundt
innsamling og transport.
I kapittel 6 blir det skissert ni ulike løsninger som simulerer på ulike
hentefrekvenser, distanser og volumfordelinger på avfallsbilene. Vi har
hovedsakelig sett på CO2 utslippet, transportkostnadene og de tonnkostnadene
som forårsakes av løsningene.
Deretter har vi kort redegjort for hvordan oppgaven kan løftes opp på bransjenivå,
ved en kort diskusjon om en generell bransjemodell for innsamlingssystemer til
Kommune-Norge.
I kapittel 7 konkluderes det med løsningen som gir lavest økte kostnader og CO2-
utslipp sammenlignet med de andre løsningene. Det blir her tatt hensyn til
økningen i inntekter som følge av økt innsamling, og hvilken miljøeffekt denne
økte innsamlingen har på miljøet.
Anbefaling
Løsningen vi har valgt å anbefale for Innherred Renovasjon er løsning 8 (L8). L8
vil føre til en relativt lav økning i kostnader, og en vesentlig økning i klimagevinst
til tross for mertransport som følge av introduksjonen av en ny fraksjon.
Resultat
På sentrumsrutene førte L8 til en kostnadsøkning på 169.536,06 kr som er 0,73%
over dagens løsning, medberegnet merinntektene fra økning i gjenvinning.
Klimagevinsten på 408.097,3 kg CO2 sparte utslipp ved sentrumsruten tilsvarer
225.087 kjørte km. med bilen som benyttes på ruten.
Tilsvarende for perifere ruter var kostnadsøkningen på 106.242,06 kr som er en
stigning på 0,55% sammenlignet med dagens løsning, medberegnet merinntektene
fra økning i gjenvinning. I dette tilfellet var klimagevinsten på 397.152,3 kg CO2,
sparte utslipp som tilsvarer 205.626 kjørte km. med bilen som benyttes på ruten
(vedlegg, 10). | nb_NO |