• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan vil introduksjon av en ny fraksjon med (glass/metall) påvirke transportkostnadene og miljøeffekten i en gitt renovasjonsløsning?

Naavik, Sondre Hov; Fyllingen, Benjamin
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1972223.pdf (2.644Mb)
Excel Vedleggbachelor2018[1].xlsx (72.69Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2573223
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Innherred Renovasjon IKS skal introdusere en femte avfallsfraksjon for glass og

metall, som vil føre til en overgang fra dagens bringeordning til en henteordning.

Målet er at henteordningen skal øke gjenvinningen av glass og metall. Ledelsen

har foreløpig ikke redegjort for hvilke konsekvenser overgangen vil medføre.

Formålet med oppgaven har vært å undersøke verdikjeden til Innherred

Renovasjon med fokus på deres innsamlingssystem. Henteordningen er planlagt å

implementeres i løpet av 2018, og det er derfor ønskelig å finne ut hvordan

overgangen vil påvirke innsamlingens transportkostnader og miljøeffekt.

Analysene er foretatt på to av standardrutene til Innherred Renovasjon, én

sentrumsrute og én perifer rute, som begge er representative for de øvrige rutene.

Problemstillingen for denne oppgaven lyder som følger:

«Hvordan vil introduksjon av en ny fraksjon med (glass/metall) påvirke

transportkostnadene og miljøeffekten i en gitt renovasjonsløsning»

I kapittel 1 og 2 innledes det først kort om selskapet og dets situasjon, oppgavens

begrensninger, og bakgrunn for oppgaven.

I kapittel 3 fokuserer oppgaven på miljøaspektet og de transportproblemene som

oppstår ved en renovasjonsløsning. Her blir det redegjort for de ulike faktorene

som påvirker CO2 utslippet og transportkostnadene. Det blir diskutert de ulike

materialbehandlingsmetodene for de ulike fraksjonene glass, metall og restavfall.

Videre i oppgaven har det blitt sett på effekten av denne overgangen til en

henteordning, og hvilke faktorer som er av størst betydning ved organiseringen av

en renovasjonsløsning.

I kapittel 4 blir det redegjort for datagrunnlaget. Datainnsamlingen har

hovedsakelig blitt gjort gjennom dybdeintervjuer med nøkkelpersoner i næringen,

tilknyttet organisasjonene Avfall Norge, Sirkel Materialgjenvinning og

Østfoldforskning. I tillegg har ulike kommuner som tidligere har gjennomgått

samme overgang blitt kontaktet. Det ble satt til side to hele dager med selskapet

for å få en dypere forståelse av den daglige driften. Microsoft Excel har blitt

benyttet som verktøy for samtlige kalkulasjoner. I kapittel 5 beskrives selskapets nåsituasjon, og deres nåværende løsninger rundt

innsamling og transport.

I kapittel 6 blir det skissert ni ulike løsninger som simulerer på ulike

hentefrekvenser, distanser og volumfordelinger på avfallsbilene. Vi har

hovedsakelig sett på CO2 utslippet, transportkostnadene og de tonnkostnadene

som forårsakes av løsningene.

Deretter har vi kort redegjort for hvordan oppgaven kan løftes opp på bransjenivå,

ved en kort diskusjon om en generell bransjemodell for innsamlingssystemer til

Kommune-Norge.

I kapittel 7 konkluderes det med løsningen som gir lavest økte kostnader og CO2-

utslipp sammenlignet med de andre løsningene. Det blir her tatt hensyn til

økningen i inntekter som følge av økt innsamling, og hvilken miljøeffekt denne

økte innsamlingen har på miljøet.

Anbefaling

Løsningen vi har valgt å anbefale for Innherred Renovasjon er løsning 8 (L8). L8

vil føre til en relativt lav økning i kostnader, og en vesentlig økning i klimagevinst

til tross for mertransport som følge av introduksjonen av en ny fraksjon.

Resultat

På sentrumsrutene førte L8 til en kostnadsøkning på 169.536,06 kr som er 0,73%

over dagens løsning, medberegnet merinntektene fra økning i gjenvinning.

Klimagevinsten på 408.097,3 kg CO2 sparte utslipp ved sentrumsruten tilsvarer

225.087 kjørte km. med bilen som benyttes på ruten.

Tilsvarende for perifere ruter var kostnadsøkningen på 106.242,06 kr som er en

stigning på 0,55% sammenlignet med dagens løsning, medberegnet merinntektene

fra økning i gjenvinning. I dette tilfellet var klimagevinsten på 397.152,3 kg CO2,

sparte utslipp som tilsvarer 205.626 kjørte km. med bilen som benyttes på ruten

(vedlegg, 10).
Description
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit