• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sosial inkludering i det norske kunstfeltet

Henningsson, Lina Maria; Vold, May-Linn
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1976946.pdf (1.418Mb)
Vedlegg 1 - Intervjguide[1].pdf (80.23Kb)
Vedlegg 2-Transkribering[1].pdf (280.9Kb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2573119
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg publikumsutvikling og sosial

inkludering i det norske kunstfeltet. Temaet blir belyst med utgangspunkt

i kunstsosiolog Dag Solhjells kretsløpsteori som deler kunstfeltet inn i

sosiale systemer. Vi har intervjuet aktører fra de ulike delfeltene om

hvordan de forholder seg til sitt publikum samt hvilke tiltak de gjør for å

oppnå sosial inkludering. I tillegg har vi gjort oss erfaringer gjennom

besøk på de ulike stedene. Teoretikere vi valgte å se nærmere på er

Richard Sandell, Nobuko Kawashima og Geir Vestheim.

Kretsløpsteorien er en idealtypisk konstruksjon og i det virkelige liv

befinner mange aktører seg i et grenseområde mellom de ulike sosiale

systemene. Kravet fra politisk hold om å gjøre kunstprogrammet

tilgjengelig for det brede lag i befolkingen er ikke alltid like lett å forene

med tanker om kunstens autonomi. Om det er mulig å koordinere

formidlingsarbeid og samtidig verne om den «høyverdige» kunsten, er et

paradoks som stadig reiser seg.

Vi vil rette en stor takk til alle informantene som har stilt opp til

intervjuer og åpenhjertig fortalt oss om sin drift, sitt publikum og sitt

øvrige syn på kunstfeltet og dets utfordringer. Videre vil vi takke vår

veileder Anitra Figenschou som har ledet oppgaven i riktig retning og

kommet med gode råd når vi har stått fast i vårt arbeid eller møtt på

uventede utfordringer. Sist men ikke minst vil vi rette en takk til Dag

Solhjell som med stort engasjement har vist interesse for vår

bacheloroppgave og velvillig berettet om sine synspunkter på feltet og

hvilke utfordringer som reiser seg i den komplekse virkeligheten av

publikumsutvikling og sosial inkludering.
Description
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit