Sosial inkludering i det norske kunstfeltet
Abstract
Denne bacheloroppgaven tar for seg publikumsutvikling og sosial
inkludering i det norske kunstfeltet. Temaet blir belyst med utgangspunkt
i kunstsosiolog Dag Solhjells kretsløpsteori som deler kunstfeltet inn i
sosiale systemer. Vi har intervjuet aktører fra de ulike delfeltene om
hvordan de forholder seg til sitt publikum samt hvilke tiltak de gjør for å
oppnå sosial inkludering. I tillegg har vi gjort oss erfaringer gjennom
besøk på de ulike stedene. Teoretikere vi valgte å se nærmere på er
Richard Sandell, Nobuko Kawashima og Geir Vestheim.
Kretsløpsteorien er en idealtypisk konstruksjon og i det virkelige liv
befinner mange aktører seg i et grenseområde mellom de ulike sosiale
systemene. Kravet fra politisk hold om å gjøre kunstprogrammet
tilgjengelig for det brede lag i befolkingen er ikke alltid like lett å forene
med tanker om kunstens autonomi. Om det er mulig å koordinere
formidlingsarbeid og samtidig verne om den «høyverdige» kunsten, er et
paradoks som stadig reiser seg.
Vi vil rette en stor takk til alle informantene som har stilt opp til
intervjuer og åpenhjertig fortalt oss om sin drift, sitt publikum og sitt
øvrige syn på kunstfeltet og dets utfordringer. Videre vil vi takke vår
veileder Anitra Figenschou som har ledet oppgaven i riktig retning og
kommet med gode råd når vi har stått fast i vårt arbeid eller møtt på
uventede utfordringer. Sist men ikke minst vil vi rette en takk til Dag
Solhjell som med stort engasjement har vist interesse for vår
bacheloroppgave og velvillig berettet om sine synspunkter på feltet og
hvilke utfordringer som reiser seg i den komplekse virkeligheten av
publikumsutvikling og sosial inkludering.
Description
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018