Sammen
Abstract
Dette er en bacheloroppgave i kampanjeplanlegging for studieretning PR og
markedskommunikasjon ved Handelshøyskolen BI. Formålet med oppgaven er å
utvikle en kampanje på vegne av oppdragsgiver Sammen Råd & Karriere.
Bakgrunnen for kampanjen er et ønske om å øke deltakelse og kjennskap til Råd
& Karrieres tjenester i målgruppen studenter i aldersgruppen 19-26. Dette ga
følgende problemformulering:
Hvordan kan Sammen gjennom en informasjons-og holdningskampanje øke
kjennskapen, samt senke terskelen hos målgruppen for å benytte Råd & Karrieres
kurs-, karriere- og rådgivningstjenester?
Bacheloroppgaven bygger på Ronald D. Smiths fire kampanjeplanleggingsfaser,
herunder normativ forskning, strategi, taktikk og evaluering.
Den formative forskningen gir oss verdifull innsikt i Sammens nåsituasjon, som
blir utgangspunktet for den videre kampanjeplanleggingen. Gjennom en
situasjonsanalyse belyser vi ulike sider ved studenters psykiske helse og
studenthelse. Begrepet «generasjon prestasjon» blir diskutert og tall fra
Studentenes helse-og trivselsundersøkelse (SHoT) fra 2014 presenteres. Ifølge
SHoT kjenner hver 5. student på alvorlige psykiske symptomplager. Vi gjør en
organisasjonsanalyse som redegjør for Sammen strategi og visjon. Denne
analysen inneholder også en PR-revisjon. Gjennom en grundig interessentanalyse
identifiseres studentene i Bergen, de ansatte i Råd & Karriere og studentmediene
som de viktigste nøkkelinteressentene.
Kvalitativ og kvantitativ datainnsamling i form av dybdeintervjuer og en
nettbasert spørreundersøkelse, peker på det formulerte analyseformålet:
«Kartlegge en rekke faktorer ved målgruppen som kan påvirke deres holdning og
intensjon om å benytte seg av tilbudene, samt avdekke hva som eventuelt hindrer
dem». Gjennom en clusteranalyse får vi to klare segmentgrupper, herunder «De
reserverte» og «De åpne». Disse gruppene utgjør kampanjens målgruppe, i tillegg
til den geografiske segmenteringen som hovedsakelig fokuserer på BI, Høgskolen
på Vestlandet og Høyskolen Kristiania. I fase 2 presenterer vi kampanjens ønskede posisjon, og videre hovedmålet som er
å «øke målgruppens deltakelse på Sammen Råd & Karriere sine kurs-, karriereog
rådgivningstjenester». Videre har kampanjen fem delmål innen action,
awerness og acceptance, som skal sørge for at strategien følger målgruppen
gjennom hele kundereisen fra kjennskap til etter ønsket atferd. For å nå
målsettingene fokuserer oppgaven på proaktive strategier, herunder
handlingsstrategi og kommunikasjonsstrategi. Videre blir det gjort rede for ulike
budskapsstrategier hvor ethos, logs og pathos presenteres som viktige retoriske
virkemiddel i lys av holdningsmodellene trekomponent og TRA. Følgelig tar vi
for oss kampanjens konsept, og her har kampanjen fått sitt navn: «Ditt
hjelpemiddel». Ideen er å fremstille rådgiverne, kursholderne og
karriereveilederne som et viktig tillat hjelpemiddelet for studentene i
studiehverdagen.
Med grunnlag i strategi og kampanjekonseptet presenteres seks taktikker som med
utgangspunkt i en tidsplan anbefales å implementeres gjennom fortjente, egne og
betalte kanaler, samt ved interpersonal kommunikasjon. Taktikkene er:
1. Kortfilmserie
2. Stand (Støttetaktikk: «Speed rådgivning»)
3. Plakater
4. Pressemelding
5. Kampanjeside
6. Publikumsdeltakelse på sosiale medier
Kampanjens budsjett har totale kampanjekostnader på 10.782, hvor filmutgifter til
innspillingen av kortfilmserien står som største utgiftspost.
I kampanjeplanleggingens siste fase tar vi for oss tre sentrale
evalueringsprosesser, herunder implementeringsrapport, progresjonsrapport og
sluttrapport. På bakgrunn av PR-evalueringens pyramidemodell, utviklet av
Macanamara, kommer vi med forslag til målemetoder for kampanjens hovedmål
og fem delmål. Evalueringen kan vise om vi har kommet nærmere ønsket posisjon
og om vi kan konkludere med at kampanjen er en suksess.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2018