Hvordan kan kommunikasjon og informasjonsflyt ut mot interessentene optimalisere prosjektsuksess?
Bachelor thesis

Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2572971Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven tar for seg det såkalte utstillingsprosjektet til Offshore
Northern Seas (ONS) som er et av ONS sine tre hovedpilarer under oljemessen
som arrangeres i Stavanger. ONS er prosjekteier av utstillingen, og er i all
hovedsak ansvarlig for utarbeidelse av strategi og salg av arrangement. Stavanger
Forum er Norges ledende konferansesenter og er teknisk arrangør for
delprosjektet. Formålet bygger på et behov for et møtepunkt for bedrifter som
opererer i olje- og gassektoren, hvor bedrifter deltar for blant annet
nettverksbygging, markedsføring og “lead capturing”.
Kommunikasjon og informasjon er to sentrale tema som har stor innvirkning på
prosjektets suksess. Messen har utstillere fra over 40 nasjoner, samt besøkende fra
over 99 nasjoner. På bakgrunn av det ønsket vi å fokusere på kommunikasjonen
og informasjonsflyten utad mot utstillerne, og se hvorvidt kulturelle forskjeller har
en innvirkning. Dette la grunnlag for problemstillingen; «Hvordan kan
kommunikasjon og informasjonsflyt ut mot interessentene optimalisere
prosjektsuksess?» Vi valgte å konkretisere hovedproblemstillingen med en
delproblemstilling; «Kan kulturforskjeller ha en innvirkning på prosjektsuksess?»
Vi har løst oppgaven hovedsakelig i fem deler, hvor vi innledningsvis beskriver
prosjektet og presenterer problemstillingene. Deretter tar vi for oss relevant teori
om henholdsvis kulturelle forskjeller, kommunikasjon og informasjon. Videre har
vi en metodedel hvor vi forklarer hvilken metode som er valgt og hvorfor denne
er foretrukket. Under denne delen beskriver vi detaljert hvordan undersøkelsene er
blitt gjort og kritikk vedrørende dette. Vi har innhentet informasjon ved hjelp av
fire dybdeintervjuer, løpende kontakt med både prosjekteier i ONS og
prosjektleder i Stavanger Forum, samt en spørreundersøkelse.
I analysedelen utpekte følgende momenter seg:
• Faktorer som kan vanskeliggjøre kontakten mellom partene.
• Ulikheter ved kulturene som kan skape problemer.
• Utfordringer knyttet til HMS, lover og regler.
• Ineffektivitet når det gjelder kommunikasjonsplanleggingen.
• Problemer knyttet til informasjonskanalene.
• Informasjonen blir i noen tilfeller opplevd som overflødig.
• Foreligger forbedringspotensialet knyttet til informasjonsplattformen.
Foreligger forbedringspotensialet knyttet til informasjonen som blir
formidlet under messen.
Under analysedelen benytter vi relevant teori som er presentert under teoridelen til
å analysere og diskutere. I oppgavens siste del presenterer vi en konklusjon og
anbefaling på bakgrunn av funnene i analysen og teorien:
• Skille bedriftene som er nye til messen fra de som har deltatt opptil flere
ganger.
• Strengere sanksjoner ved brudd på retningslinjer.
• Tilpasse kommunikasjonskanalene.
• Åpne for toveiskommunikasjon på informasjonsplattformen.
• Effektivisere informasjonsplattformen.
• Fokusere på fremtidens effektive kommunikasjonskanaler.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Prosjektledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018