• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Identitetsspørsmålet i tekstildesignbransjen : Kunstner eller entreprenør?

Rasmussen, Lillian; Kirkaune, Eirin Myhre
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1974330.pdf (1.396Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2572903
Issue date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [469]
Abstract
Kreative entreprenører og den kreative industrien blir stadig mer akseptert av

den norske regjeringen, som har etablert flere tiltak for å øke

forretningskompetanse. Dette skal gjøre at entreprenørskap og nytenking skal

bedre økonomien i bransjen. Selv om mange aktører i den kreative industrien

tydelig opptrer som entreprenører, fremkommer det at det er utfordringer rundt

temaet entreprenøriell identitet. I denne utredningen vil vi derfor svare på

følgende problemstilling:

Hva påvirker den entreprenørielle identiteten til aktører i

tekstildesignbransjen, og kan man se et tydelig identitetsskille mellom

aktørene?

De to første kapitlene i oppgaven tar for seg bakgrunn og formål, samt en

gjennomgang av teorier om entreprenøriell identitet, entreprenøriell lidenskap

og om entreprenørskap er noe som kan læres. Det tredje kapittelet presenteres

valg av metode som er brukt i arbeidet med datainnhenting og

undersøkelsesdesign. I denne utredningen er det anvendt kvalitativ metode.

Primærdata er hentet fra dybdeintervjuer med personer med relevant bakgrunn

og erfaring for oppgavens formål.

I det fjerde kapittelet presenteres funnene som er gjort i dybdeintervjuene.

Dette kapittelet vil sammen med teori danne grunnlaget for analysen i kapittel

5. I det siste kapittelet er det gjort en konklusjon på bakgrunn av analysen av

funn sett i lys av teori. Vår konklusjon er at det er et tydelig skille på kreative

entreprenørers oppfattede identitet, men at vi for å få et klart bilde av dette må

nå ut til de som er ”ekstreme” på sin side; enten bare kunstner eller bare

entreprenør. Det er ikke gitt at alle kreative entreprenører skal kunne, eller

ønsker å, bli plassert under en bestemt betegnelse, men finne en balanse og en

kombinasjon av de to identitetskategoriene.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit