Identitetsspørsmålet i tekstildesignbransjen : Kunstner eller entreprenør?
Abstract
Kreative entreprenører og den kreative industrien blir stadig mer akseptert av
den norske regjeringen, som har etablert flere tiltak for å øke
forretningskompetanse. Dette skal gjøre at entreprenørskap og nytenking skal
bedre økonomien i bransjen. Selv om mange aktører i den kreative industrien
tydelig opptrer som entreprenører, fremkommer det at det er utfordringer rundt
temaet entreprenøriell identitet. I denne utredningen vil vi derfor svare på
følgende problemstilling:
Hva påvirker den entreprenørielle identiteten til aktører i
tekstildesignbransjen, og kan man se et tydelig identitetsskille mellom
aktørene?
De to første kapitlene i oppgaven tar for seg bakgrunn og formål, samt en
gjennomgang av teorier om entreprenøriell identitet, entreprenøriell lidenskap
og om entreprenørskap er noe som kan læres. Det tredje kapittelet presenteres
valg av metode som er brukt i arbeidet med datainnhenting og
undersøkelsesdesign. I denne utredningen er det anvendt kvalitativ metode.
Primærdata er hentet fra dybdeintervjuer med personer med relevant bakgrunn
og erfaring for oppgavens formål.
I det fjerde kapittelet presenteres funnene som er gjort i dybdeintervjuene.
Dette kapittelet vil sammen med teori danne grunnlaget for analysen i kapittel
5. I det siste kapittelet er det gjort en konklusjon på bakgrunn av analysen av
funn sett i lys av teori. Vår konklusjon er at det er et tydelig skille på kreative
entreprenørers oppfattede identitet, men at vi for å få et klart bilde av dette må
nå ut til de som er ”ekstreme” på sin side; enten bare kunstner eller bare
entreprenør. Det er ikke gitt at alle kreative entreprenører skal kunne, eller
ønsker å, bli plassert under en bestemt betegnelse, men finne en balanse og en
kombinasjon av de to identitetskategoriene.
Description
Bacheloroppgave i Entreprenørskap fra Handelshøyskolen BI, 2018