• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

The Fear of Missing Out in the digital age

Overvåg, Frida Adele; Haugen, Julie Marie
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1976065.pdf (1.912Mb)
Studieguide - iGens[1].pdf (49.22Kb)
Studieguide - Millenials[1].pdf (52.14Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2572222
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
I en tidsalder hvor vi stadig får tilgang til profesjonaliserte hjemmetjenester og

digitale plattformer, kan vi i teorien snart gjøre alt innenfor husets fire vegger.

Samtidig opplever mange av oss at vi gjøres til offer for den velkjente

tidsklemma. Dette har vært vår motivasjon for å undersøke fenomenet nærmere.

For digitaliseringen synes stadig å bli mer altoppslukende og kontrollerende,

samtidig som tiden desto oftere gjøres til gjenstand for knapphet. For å

tydeliggjøre dette, kan vi lage oss et tidsbilde av hvordan teknologien i dag styrer

vår hverdag.

Vi kan gjennom få tastetrykk bestille dagligvarer fra leverandører som Adams

Matkasse, dersom vi ikke har tid til å handle selv. Like enkelt kan vi også bruke

apper som Foodora for å få levert ferdiglaget mat hjem på døra. I søken etter en

partner behøver vi ikke lengre gå ut for å finne den rette. Gjennom datingappene

Tinder og Happend har utvelgelsesprosessen blitt høyst virtuell, og desto mer

effektiv. Lovlige on-demand-tjenester som Netflix og HBO, og ikke minst de mer

omdiskuterte distributørene Pirate Bay og Popcorn Time, tilgjengeliggjør «hele

verdens» filmbibliotek hjemme i vår egen stue. Likeledes kan Spotify, iTunes og

Tidal sies å tilby det samme når det gjelder musikknedlastning. Ved

informasjonsinnhenting behøver vi ikke lengre å vende oss til de tradisjonelle

leksikonene – Google finner det for oss. Den forbrukervennlige plattformen

YouTube har også vist seg å bli stadig mer ettertraktet, hvor vi som publikum selv

er skaperne av innholdet. Plattformen gir oss tilgang til videoer fra hele verden,

som kan lære oss alt i fra strikking, gitargrep og surfing, til hvordan å bygge sitt

eget hus. I takt med digitaliseringen har også sosiale medier som Snapchat,

Instagram, Facebook og Twitter blitt en naturlig del av vår hverdag.

Digitaliseringen har i sin helhet gjort at vi i dag står ovenfor en rekke

valgmuligheter, hvor vi stadig forsøker å tilfredsstille våre behov for

effektivisering, komfort, sosial interaksjon og bekreftelse. Med en slik tilgang kan

man spørre seg hvordan man skal få tid til alt. I følge samfunnsøkonomien vil vi i

vår avkastning på tid, forvente å oppnå maksimalt utbytte, dersom vi har knapt

med tid og også velger å bruke av den. De digitale tjenestene, som i

utgangspunktet er ment som tidsbesparelser, synes likevel å gå på bekostning av

nettopp tiden. Så er tid brukt på slike tjenester virkelig time well spent?
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit