Kulturentreprenørens vei til egen institusjon
Abstract
Oppgaven er skrevet som et siste selvstendig arbeid etter tre lærerike år på linjen
Creative Industries Management ved Handelshøyskolen BI, våren 2018. Jeg har
valgt å skrive om kulturelt entreprenørskap på scenekunstfeltet, hvorav jeg ønsker
å se nærmere på det nyetablerte teateret Tigerstadsteateret og entreprenørene bak.
Kulturelt entreprenørskap er et komplekst fenomen og et populært begrep både i
samfunnsforskningen, men også innenfor deler av kultursektoren. Regjeringen har
de siste 15 årene hatt som mål å vektlegge kultur som næring i større grad og styrke
mulighetene for entreprenørskap i kultursektoren. Satsingen kom parallelt med en
økende inntjeningsorientert politikk, som følger tendensene i samfunnet generelt.
Gjennom oppgaven vil jeg presentere de bakenforliggende årsakende til satsingen,
samtidig som jeg tar for meg hva som kjennetegner klassisk entreprenørskap, sosialt
entreprenørskap og kulturelt entreprenørskap.
En økning i antall sysselsatte innen kulturelle virksomheter har sett en vekst de
seneste årene, og årsaken henger tett sammen med økning i antall kunstner her til
lands. Av den grunn ser man ofte at det er unge kunstnere som i større grad enn
veletablerte velger å starte egen virksomhet. Oppgavens fokus vil likevel ligge på
de alt veletablerte kunstneren. Jeg ønsker å belyse drivkraften som ligger bak
valgene i det å gå fra etablerte institusjonsteater og over til det frie feltet, og de
konsekvensene dette gir.
Description
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018