Kulturentreprenørens vei til egen institusjon
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571971Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Oppgaven er skrevet som et siste selvstendig arbeid etter tre lærerike år på linjen
Creative Industries Management ved Handelshøyskolen BI, våren 2018. Jeg har
valgt å skrive om kulturelt entreprenørskap på scenekunstfeltet, hvorav jeg ønsker
å se nærmere på det nyetablerte teateret Tigerstadsteateret og entreprenørene bak.
Kulturelt entreprenørskap er et komplekst fenomen og et populært begrep både i
samfunnsforskningen, men også innenfor deler av kultursektoren. Regjeringen har
de siste 15 årene hatt som mål å vektlegge kultur som næring i større grad og styrke
mulighetene for entreprenørskap i kultursektoren. Satsingen kom parallelt med en
økende inntjeningsorientert politikk, som følger tendensene i samfunnet generelt.
Gjennom oppgaven vil jeg presentere de bakenforliggende årsakende til satsingen,
samtidig som jeg tar for meg hva som kjennetegner klassisk entreprenørskap, sosialt
entreprenørskap og kulturelt entreprenørskap.
En økning i antall sysselsatte innen kulturelle virksomheter har sett en vekst de
seneste årene, og årsaken henger tett sammen med økning i antall kunstner her til
lands. Av den grunn ser man ofte at det er unge kunstnere som i større grad enn
veletablerte velger å starte egen virksomhet. Oppgavens fokus vil likevel ligge på
de alt veletablerte kunstneren. Jeg ønsker å belyse drivkraften som ligger bak
valgene i det å gå fra etablerte institusjonsteater og over til det frie feltet, og de
konsekvensene dette gir.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kulturledelse fra Handelshøyskolen BI, 2018