• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Viktigheten av relasjonsbygging

Søvold, Helene; Søndenå, Wenche Helen
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1950576.pdf (2.303Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2571925
Issue date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [469]
Abstract
I bacheloroppgaven vår i Salgsledelse og Personlig salg BTH 3203 har vi valgt å

undersøke temaet relasjonsbygging nærmere, og viktigheten av å skape en god

relasjon med kunder. Bachelorbedriften vår, Vecora AS er et markedsføringsbyrå.

Problemstillingen vi ønsker å besvare for vår bedrift er “Hvordan vurderer

bedrifter viktigheten av relasjonen mellom bedriften og Vecora? Samsvarer dette

med Vecora sin forretningsidé?”.

Med utgangspunkt i den valgte problemstillingen har vi benyttet relevant teori og

gjennomført tre dybdeintervjuer, samt utviklet og sendt ut en spørreundersøkelse.

I de gjennomførte dybdeintervjuene har vi prøvd å finne ut av hvordan Vecora og

kundene til bedriften reflekterer rundt temaet relasjonsbygging, og om det finnes

noen likhetstrekk. Gjennom spørreundersøkelsen har vi prøvd å avdekke hva

kundene til Vecora og andre generelle bedrifter legger vekt på og ønsker i en

relasjon. Vi har til slutt analysert funnene både i dybdeintervjuene og i

spørreundersøkelsen for å kunne si noe om hvordan dagens situasjon er i Vecora.

Oppgaven vår starter med en grundig teoretisk forankring, hvor vi har valgt

undertemaer vi hevder er viktige når man undersøker hovedtemaet vårt. Her har vi

tatt med deltemaer som lojalitet, tillit, kunderelasjoner, relasjonsverdi,

relasjonsstrategi og relasjonsstyrker. Vi har også benyttet oss av modeller vi

anser som relevante. Etter teoridelen kommer metodedelen hvor vi har valgt å

benytte oss av både kvalitative og kvantitative undersøkelser. Dette vil gi oss

mulighet til å kunne svare på vår problemstilling.

I undersøkelsene vi gjennomførte fant vi ut at det er flere signifikante

sammenhenger mellom teori og bedriftens nåværende situasjon. Svarene i

dybdeintervjuene samsvarer til dels med teorien. Før vi startet å skrive

bacheloroppgaven hadde vi lite kunnskap om Vecora. Vi har derfor vært nødt til å sette oss grundig inn i situasjonen bedriften står overfor og gjennomføre gode

undersøkelser gjennom grundig datainnsamling. Det største forbedringspotensialet

til Vecora ligger i kundeoppfølging og nytteverdien av bruken av en fast

kontaktperson.

Videre vil vi anbefale Vecora å tildele kundene en fast kontaktperson, utvikle

spesifikke tiltak for relasjonsbygging og lage rutiner for kundeoppfølging. En mer

detaljert konklusjon og anbefalingene er skrevet avslutningsvis under den

avsluttende drøftelsen i oppgaven.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit