dc.description.abstract | I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss næringsklynger.
Næringsklynger er betegnelsen på en geografisk konsentrasjon av
bedrifter innenfor samme næring. Vi har fokusert oppgaven mot NCE
Media, som er medieklyngen lokalisert i Bergen Media City i Lars
Hilles gate, i Bergen Sentrum. NCE står for Norwegian Center of
Expertise, og er et kvalitetsstempel for klynger med ekspertstatus.
NCE-programmene er fokusert på: Økt innovasjon,
internasjonalisering, vertskapsattraktivitet og tilgang på skreddersydd
kompetanse.
Hensikten med oppgaven var å kartlegge hva en god klynge er.
Hvordan NCE Media tilrettelegger klyngeorganiseringen for å skape innovasjon og verdiskapning for små og mellomstore bedrifter, og
hvordan dette oppleves av medlemsbedriftene. Problemstillingen blir
da følgende:
“Hvordan styrker NCE Media små og mellomstore bedrifters
innovasjon og konkurranseevne?”
Vi har valgt å skrive oppgaven med forankring i Porters
diamantmodell, som tar for seg mikroøkonomiske omgivelsesfaktorer
og oppgraderingsmekanismer for å øke verdiskapingen i regionale
næringer. I lys av Porters diamantmodell ønsket vi også å se på
klassisk økonomisk teori hva gjaldt innovasjon og strategiske
allianser for å få et mer sammensatt svar på vår problemstilling.
Vi har brukt eksplorativt design med kvalitativ metode for å få en
bedre forståelse av temaet. Det var også viktig for oss å gå i dybden
på hvordan medlemsbedriftene oppfattet klyngen og de tiltakene som
blir satt til verks av ledelsen i den norske medieklyngen. Vi utviklet
en intervjuguide hvor vi undersøkte de ulike temaene vi ville belyse
oppgaven med. Vi foretok intervju med ledelsen av NCE Media, som
hjalp oss å finne forskningsspørsmål, samt å utvikle intervjuguiden
slik at vi enklere ville få svar på de spørsmålene vi hadde. Intervjuene
hadde en semi-strukturert oppsett, slik at vi alltid kunne tilpasse oss
ny informasjon rundt klyngens forhold til medlemsbedriftene.
I undersøkelsen vår kom det frem at respondentene hadde gode
eksempler på hvordan NCE Media stryket innovasjons og
konkurranseevnen deres. De var også veldig positive til
sammensetningen av klyngen. Våre resultater viser til at NCE Media
styrket små og mellomstore bedrifters innovasjon og konkurransevne. | nb_NO |