Moteriktig med delingsøkonomi
Abstract
Denne oppgaven er en bacheloroppgave i kampanjeplanlegging, hvilket er en
avsluttende del av studiet i PR og markedskommunikasjon ved
Handelshøyskolen BI. Med et ønske om et realistisk innblikk i
kampanjeplanlegging, har vi dannet et fiktivt mediebyrå:
Agenda Media er et Oslo-basert mediebyrå. Agenda Media jobber med
utvikling av kampanjer hvor intensjonen er å gi en minst like stor gevinst til
samfunnet som for oppdragsgiver. Vår visjon er å bidra til å gjøre mannen i
gata mer samfunnsengasjert og bevisst ved å sette dagsaktuelle, viktige tema på
agendaen.
Kampanjens oppdragsgiver er FJONG, hvor hensikten er å øke antall
handlende kunder ved å være top of mind innen klesleiekonseptet. Klesleie er
et relativt nytt konsept i Norge, som FJONG ønsker at skal få en betydelig
vekst for sin egen og miljøets del. Problemstillingen for oppgaven er som
følger:
Hvordan kan FJONG påvirke kunden til å gå fra interesse til adopsjon
av klesleiekonseptet, og dermed øke antall kunder?
Innledningsvis tar vi for oss en situasjonsanalyse for å kartlegge FJONGs
ressurser, styrker og svakheter, samt hvilke konkurrenter og interessenter som
eksisterer og kan komme inn på markedet. FJONG opererer i et blue ocean per
i dag, som fører med seg sine fordeler og ulemper. Videre presenteres vår øvrig
sekundærdata, samt vår primærdata basert på spørreundersøkelse og
fokusgruppe. Hensikten med de to sistnevnte var å identifisere målgruppens
kjennskap og grunnleggende holdning til FJONG, samt hvilke faktorer som er
avgjørende for at de foretar sitt første kjøp. Vi baserte spørsmålene på følgende
overordnede undersøkelsesspørsmål: 1. Er bærekraft, økonomi eller “et større klesskap” den største
motivasjonen til å leie klær?
2. Hva er de utslagsgivende faktorene som får kundene til å foreta første
kjøp/leie?
3. Anser målgruppen klesleiekonseptet som troverdig og trygt?
Basert på datainnsamlingen, har vi videre utformet følgende hovedmål:
FJONG skal være top of mind innen klesutleie i Norge.
Hovedmålet har følgende delmål:
● Øke antall registrerte profiler fra 15.000 til 30.000
● 20% av brukerne skal ha foretatt minst to kjøp
● Bli kåret til en Gaselle-bedrift i 2021
● Bevisstgjøre kvinner i alderen 20-35 år, bosatt i Norge, om hvilken
effekt klesindustrien har på miljøet
● Øke antall følgere på Instagram fra 7.000 til 30.000
Vi vil anbefale FJONG å ta i bruk de to handlingsstrategiene;
publikumsengasjement og organisasjonens opptreden. Med utgangspunkt i
kampanjens mål, datainnsamling og strategier, har Agenda Media presentert de
fire følgende kommunikasjonstaktikkene:
1. Influencers: Inngå kommersielt samarbeid på Instagram med jenter i
alderen 20-35 år med 1500-3000 følgere
2. Nyhetsbrev: Personlige nyhetsbrev basert på forbrukeratferd
3. Bonusordning: En vervekampanje som belønner eksisterende og nye
kunder
4. Kortfilmer: Ukentlige snutter på Instagram for å gi et dyptgående
innblikk i konseptet og skape en relasjon til forbrukerne
Avslutningsvis redegjør vi for anbefalt evalueringsmetoder for å måle
kampanjens suksess, basert på evalueringspyramiden til Macnamaras.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeutvikling fra Handelshøyskolen BI, 2018