• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Moteriktig med delingsøkonomi

Andersen, Vilde Kristine; Bjørset, Frida; Edland, Hanna
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1969593.pdf (3.326Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571684
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne oppgaven er en bacheloroppgave i kampanjeplanlegging, hvilket er en

avsluttende del av studiet i PR og markedskommunikasjon ved

Handelshøyskolen BI. Med et ønske om et realistisk innblikk i

kampanjeplanlegging, har vi dannet et fiktivt mediebyrå:

Agenda Media er et Oslo-basert mediebyrå. Agenda Media jobber med

utvikling av kampanjer hvor intensjonen er å gi en minst like stor gevinst til

samfunnet som for oppdragsgiver. Vår visjon er å bidra til å gjøre mannen i

gata mer samfunnsengasjert og bevisst ved å sette dagsaktuelle, viktige tema på

agendaen.

Kampanjens oppdragsgiver er FJONG, hvor hensikten er å øke antall

handlende kunder ved å være top of mind innen klesleiekonseptet. Klesleie er

et relativt nytt konsept i Norge, som FJONG ønsker at skal få en betydelig

vekst for sin egen og miljøets del. Problemstillingen for oppgaven er som

følger:

Hvordan kan FJONG påvirke kunden til å gå fra interesse til adopsjon

av klesleiekonseptet, og dermed øke antall kunder?

Innledningsvis tar vi for oss en situasjonsanalyse for å kartlegge FJONGs

ressurser, styrker og svakheter, samt hvilke konkurrenter og interessenter som

eksisterer og kan komme inn på markedet. FJONG opererer i et blue ocean per

i dag, som fører med seg sine fordeler og ulemper. Videre presenteres vår øvrig

sekundærdata, samt vår primærdata basert på spørreundersøkelse og

fokusgruppe. Hensikten med de to sistnevnte var å identifisere målgruppens

kjennskap og grunnleggende holdning til FJONG, samt hvilke faktorer som er

avgjørende for at de foretar sitt første kjøp. Vi baserte spørsmålene på følgende

overordnede undersøkelsesspørsmål: 1. Er bærekraft, økonomi eller “et større klesskap” den største

motivasjonen til å leie klær?

2. Hva er de utslagsgivende faktorene som får kundene til å foreta første

kjøp/leie?

3. Anser målgruppen klesleiekonseptet som troverdig og trygt?

Basert på datainnsamlingen, har vi videre utformet følgende hovedmål:

FJONG skal være top of mind innen klesutleie i Norge.

Hovedmålet har følgende delmål:

● Øke antall registrerte profiler fra 15.000 til 30.000

● 20% av brukerne skal ha foretatt minst to kjøp

● Bli kåret til en Gaselle-bedrift i 2021

● Bevisstgjøre kvinner i alderen 20-35 år, bosatt i Norge, om hvilken

effekt klesindustrien har på miljøet

● Øke antall følgere på Instagram fra 7.000 til 30.000

Vi vil anbefale FJONG å ta i bruk de to handlingsstrategiene;

publikumsengasjement og organisasjonens opptreden. Med utgangspunkt i

kampanjens mål, datainnsamling og strategier, har Agenda Media presentert de

fire følgende kommunikasjonstaktikkene:

1. Influencers: Inngå kommersielt samarbeid på Instagram med jenter i

alderen 20-35 år med 1500-3000 følgere

2. Nyhetsbrev: Personlige nyhetsbrev basert på forbrukeratferd

3. Bonusordning: En vervekampanje som belønner eksisterende og nye

kunder

4. Kortfilmer: Ukentlige snutter på Instagram for å gi et dyptgående

innblikk i konseptet og skape en relasjon til forbrukerne

Avslutningsvis redegjør vi for anbefalt evalueringsmetoder for å måle

kampanjens suksess, basert på evalueringspyramiden til Macnamaras.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeutvikling fra Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit