Videreutvikling og effektivisering av de lillas digitale løsninger og prosesser for å håndtere selskapets vekst
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571651Utgivelsesdato
2018Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Denne fordypningsoppgaven i kurset Forretningsutvikling og Teknologi er skrevet
av to avgangsstudenter ved studieretningen Markedsføringsledelse ved
Handelshøyskolen BI i Oslo. Oppgaven er et praktisk prosjekt skrevet i et
samarbeid med håndverksaktøren De Lilla som har et mål om en gjennomsnittlig
vekst på 25% i omsetning de neste fem årene. Vi har undersøkt i hvilken skala De
Lilla er i ferd med å vokse seg ut av de digitale systemene de bruker i dag, og
hvilke muligheter som ligger i eventuelle alternative løsninger. Vår
problemstilling er derfor: Hvordan kan håndverksaktøren De Lilla videreutvikle
og effektivisere sine digitale løsninger og prosesser for å håndtere konsekvensene
av selskapets vekst - i et kortere og lengre perspektiv?
Nåsituasjonsanalysen er basert på Bo Hjort Christensens virksomhetsarkitekturmodell.
Gjennom analyser av hvert domeneområde finner vi at gapet mellom
nåsituasjonen og den ønskede situasjonen er knyttet til svake koblinger mellom
prosesser og systemer. Aktivitetene knyttet til kundekommunikasjon og
ferdigstillelse av prosjekter kan forbedres. Noe manuelt arbeid knyttet til
informasjonsflyt kan effektiviseres. Dagens system består av seks separate
elementer som ikke er integrert, og dermed til hinder for optimal effektivitet i
bedriften. Endring i de digitale løsningene kan redusere dette gapet. Gjennom “the
software selection process” (Chaffey & White, 2011) har vi kommet frem til at
den beste løsningen for De Lilla er en SaaS-løsning der de benytter Smartday og
flere funksjoner i 24SevenOffice. Systemene er integrert. De Lilla vil fortsette å
benytte Outlook, GoodNotes og ABAX, som vil være separate systemer.
Løsningen er egnet til å skille mellom og tilpasse seg de ulike ansattes oppgaver,
og tilbyr funksjoner som av de fem vurderte løsningene best dekker krav og behov
i bedriften. Integrasjonen bidrar til å effektivisere intern og ekstern
informasjonsflyt. I tillegg er løsningen godt egnet for skalering og støtter dermed
opp under prosesser rundt videre vekst. Utfordringer ved løsningen vil være
knyttet til at dette er standardløsninger der enkelte rutiner og prosesser i bedriften
vil måtte tilpasses systemet. Gjennom en agil implementering vil man kunne sikre
involvering fra sluttbrukerne, og dermed synliggjøre løsningens elementer.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Forretningsutvikling og teknologi fra Handelshøyskolen BI, 2018