• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Airbnb

Bjørkhaug, Diana Grace Jaculan; Ulleberg, Cassandra; Nikolaisen, Marie
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1969860.pdf (2.076Mb)
Vedlegg bacheloroppgave[1].docx (1.837Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2571643
Utgivelsesdato
2018
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [881]
Sammendrag
I denne bacheloroppgaven har vi tatt for oss temaet delingsøkonomi. Økt

digitalisering har ført til økt antall delingsøkonomiske plattformer. Vi har derfor

valgt å fokusere på overnattingstjenesten Airbnb. Målet er å avdekke hvilken

posisjon Airbnb har på det norske markedet, slik at vi kan finne frem til tiltak som

kan forbedre den nåværende posisjonen. Airbnb bygger på den

delingsøkonomiske forretningsmodellen, der forbrukere gjør transaksjoner med

andre forbrukere. Det oppstår derfor utfordringer knyttet til tillit, sikkerhet og

regelverk. Vår problemstilling for oppgaven er “Hvordan bør Airbnb posisjonere

seg for å bli det foretrukne overnattingstilbudet på det norske markedet?”

Oppgaven starter innledningsvis med å presentere Airbnb og selskapet sin status

quo. Deretter har vi kontekstuell teori der vi gjør et teoridykk. Dette kapittelet skal

gi en bedre forståelse av delingsøkonomi. Vi har undersøkt hva som ligger i

begrepet “delingsøkonomi”, samt utfordringer knyttet til denne

forretningsmodellen. Deretter går vi over på teoridelen med fokus på

merkevarebygging og forbrukeratferd. Dette kapittelet forplantes i

merkeverdikjeden, og presenterer relevant teori etter kjeden sin oppbygging. Her

har vi brukt merkevarepyramiden, Consumer Decision-Making Model, og

diffusjons- og adopsjonsprosessen. Vi har også foretatt en konkurrentanalyse, en

PESTEL-analyse, og sett på markedsprestasjoner. Noe av det vi fant er at det er

stor kjennskap til Airbnb, men ikke mye kunnskap. Vi fant ut av at Airbnb bør ha

fokus på posisjonering blant annet ved hjelp av innholdsmarkedsføring. Trygghet

og tillit gikk igjen som noen av de viktigste faktorene gjennom hele oppgaven, og

det må også rettes mer fokus mot disse for å oppnå en sterk merkevare.

Videre har vi metodedelen som bygger på kvalitativ og kvantitativ metodikk. Av

kvalitative analyser har vi gjennomført fokusgrupper. Her fant vi at Airbnb finnes

i forbrukerens evoked set, når de skal velge overnattingstjenester. Hotell er top of

mind og det foretrukne overnattingstilbudet i flere målgrupper. Fokusgruppene

anslår “unge voksne” som hoved kundene til Airbnb. Det ble også avdekket

styrker og svakheter ved Airbnb. I tillegg diskuterte vi hvilke faktorer som må

være tilstede for at kunder skal ha tillit til utleier. Med utgangspunkt i funn fra fokusgruppene, utførte vi en kvantitativ

spørreundersøkelse. Vi gjorde analyser av datasettet. Datasettet ga oss tre

segmenter; “de etablerte”, “studentene” og “de reiselystne”. Vi så at “de

reiselystne”med en gjennomsnittsalder på 27 år er kundene til Airbnb. Dette

samsvarte med funn i den kvalitative metoden. Hotell er overlegent Airbnb som

det foretrukne overnattingsvalget, uavhengig av reisefrekvens, reisefølge og alder.

Kjennskapen til Airbnb er stor, men funn viser at respondentene ikke ville valgt

Airbnb overfor hotell uavhengig av hvilket segment respondentene tilhører.

Skepsisen overfor Airbnb er knyttet til utfordringer med tillit. Det nevnes mange

svakheter ved Airbnb i de kvalitative undersøkelsene, men i spørreundersøkelsen

skiller renhold og frykten for svindel seg ut som de mest avgjørende faktorene. Vi

så også at kjennskap og kunnskap overfor hvilken forsikring Airbnb fører er svært

lav.

Forslag til svar på problemstillingen er at Airbnb kan bedre sin posisjon i

markedet ved hjelp av skreddersydd kommunikasjon og økt fokus på

innholdsmarkedsføring. Målet er å bygge en merkevare som blir oppfattes som

trygg, koselig og inkluderende. Det vil være hensiktsmessig for dem å ha økt

fokus på å bygge tillit, noe som kan gjøres ved å styrke kunnskapen om hvilke

tillitsmekanismer de tilbyr, i tillegg til å øke kunnskap om forsikring. Pris og

autensitet kom frem som viktige faktorer for bruk av delingstjenesten og bør

derfor også være i fokus. Alle disse tiltakene vil kunne styrke Airbnb sin posisjon

i markedet, og på sikt vil Airbnb dermed kunne bli det foretrukne

overnattingstilbudet i Norge.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit