• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sponsingens rolle som markedsføringsverktøy i norske bedrifter

Johansen, Vetle Bjerkenes; Trønnes, Bjørn Nygård
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1973632.pdf (1.968Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2571596
Date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Norske bedrifter bruker store summer på markedsføring og kommunikasjon,

spesielt har budsjettene for sponsing økt betraktelig de siste årene. Sponsing som

markedsføringsmedium gir muligheter som ikke finnes i annen markedsføring

eller reklame. Et eksempel er muligheten til å påvirke uten å virke for

påtrengende. Dette er en egenskap mange bedrifter verdsetter, og har ført til en

stor vekst for sponsing som fenomen. Likevel kan sponsing – i den form vi

kjenner til i dag – betraktes som en nyere form for markedsføring. Til tross for at

mange bedrifter anvender sponsing, er vår antakelse at dette skjer med uklare mål

og forventninger. Dette var noe vi ville undersøke nærmere i det norske markedet

og er derfor formålet med studien. Med andre ord ønsket vi å undersøke sponsing

i norske bedrifter med utgangspunkt i problemstillingen: “Hvorfor bruker norske

bedrifter sponsing og hvilke forventninger har de til resultatet?”

Den teoretiske delen av oppgaven tar utgangspunkt i relevant teori og forskning

om sponsing, og er ment som en støtte i forskningsarbeidet. Det har blitt

gjennomført en kvalitativ studie, og gjennom dybdeintervjuer med to av Norges

største sponsorer har vi søkt å utvikle ny forståelse for sponsing, samt presentere

verdifull innsikt.

Det kommer frem av studien at norske bedrifter hovedsakelig velger å sponse

med mål knyttet til det kommersielle aspektet, og derfor forventer resultater som

økt oppmerksomhet, kjennskap, involvering og salg. Samtidig er også intern

motivasjon, tilfredshet og stolthet blant de ansatte en hovedårsak. Funn i studien

har også indikert bedriftenes utfordringer knyttet til måling av sponsingens effekt,

og spesielt effekten den gir atskilt fra annen kommunikasjon. Dette kan virke noe

paradoksalt fordi bedriftene investerer store summer i sponsing.

Studiet er ment som et bidrag til norske bedrifter. Det er derfor utformet en

modell som illustrerer de viktigste funn og som enkelt kan anvendes for å

kartlegge motiv, mål og forventninger. Videre håper vi at de presenterte

anbefalinger og studiet som helhet blir oppfattet som et bidrag – både til norske

bedrifter og sponsing som fagfelt.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit