Sponsingens rolle som markedsføringsverktøy i norske bedrifter
Abstract
Norske bedrifter bruker store summer på markedsføring og kommunikasjon,
spesielt har budsjettene for sponsing økt betraktelig de siste årene. Sponsing som
markedsføringsmedium gir muligheter som ikke finnes i annen markedsføring
eller reklame. Et eksempel er muligheten til å påvirke uten å virke for
påtrengende. Dette er en egenskap mange bedrifter verdsetter, og har ført til en
stor vekst for sponsing som fenomen. Likevel kan sponsing – i den form vi
kjenner til i dag – betraktes som en nyere form for markedsføring. Til tross for at
mange bedrifter anvender sponsing, er vår antakelse at dette skjer med uklare mål
og forventninger. Dette var noe vi ville undersøke nærmere i det norske markedet
og er derfor formålet med studien. Med andre ord ønsket vi å undersøke sponsing
i norske bedrifter med utgangspunkt i problemstillingen: “Hvorfor bruker norske
bedrifter sponsing og hvilke forventninger har de til resultatet?”
Den teoretiske delen av oppgaven tar utgangspunkt i relevant teori og forskning
om sponsing, og er ment som en støtte i forskningsarbeidet. Det har blitt
gjennomført en kvalitativ studie, og gjennom dybdeintervjuer med to av Norges
største sponsorer har vi søkt å utvikle ny forståelse for sponsing, samt presentere
verdifull innsikt.
Det kommer frem av studien at norske bedrifter hovedsakelig velger å sponse
med mål knyttet til det kommersielle aspektet, og derfor forventer resultater som
økt oppmerksomhet, kjennskap, involvering og salg. Samtidig er også intern
motivasjon, tilfredshet og stolthet blant de ansatte en hovedårsak. Funn i studien
har også indikert bedriftenes utfordringer knyttet til måling av sponsingens effekt,
og spesielt effekten den gir atskilt fra annen kommunikasjon. Dette kan virke noe
paradoksalt fordi bedriftene investerer store summer i sponsing.
Studiet er ment som et bidrag til norske bedrifter. Det er derfor utformet en
modell som illustrerer de viktigste funn og som enkelt kan anvendes for å
kartlegge motiv, mål og forventninger. Videre håper vi at de presenterte
anbefalinger og studiet som helhet blir oppfattet som et bidrag – både til norske
bedrifter og sponsing som fagfelt.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018