• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Berg-Hansen på reise mot et mer verdiskapende CRMprosjekt

Libakken, Ronja-Helene; Voje, Anna Leikanger
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1976653.pdf (2.577Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2571422
Issue date
2018
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [469]
Abstract
Denne oppgaven tar for seg hvordan reisebyrået Berg-Hansen kan videreutvikle

sitt CRM-prosjekt til å bli mer verdiskapende. Ved å sammenligne tidligere

forskningsfunn av kritiske suksessfaktorer for å lykkes med å innføre CRM, med

aktuelle funn for hvordan reisebyråets innføring har lyktes, så kom vi fram til en

rekke suksessfaktorer som har blitt utelatt og derav hindrer reisebyrået fra å skape

verdi med CRM-prosjektet sitt.

CRM er komplekst, tverrfaglig og sammensatt av fagteori fra flere ulike fagfelt. I

praksis feiler 70% av bedriftene som prøver å innføre CRM i sin bedrift, oftest på

grunn av manglende strategier, implementeringsplaner og for lite fokus på

organisasjonsendringene og opplæring som kreves for å skape verdi. Ofte mangler

bedrifter nok forståelse og klarer ikke å innse at det er deres manglende forståelse

som hindrer verdiskapningen, ikke CRM-metoden i seg selv. Berg-Hansen er et

typisk eksempel på en slik bedrift, og sådan vil denne oppgaven også bidra til å

belyse hvordan typiske bedrifter kan gå fra CRM-fiasko til CRM-suksess.

I denne oppgaven benyttet vi oss av både kvalitativ og kvantitativ metode for å

samle inn dataen vår. Grunnet temaets kompleksitet og datainnsamlingens

påtrengende natur så vi nødvendigheten av å supplere dybdeintrevjuene med

målbare svar gjennom spørreskjema. For å trekke ut konkrete funn sammenlignet

vi både svarene mot hverandre og dybdeintervjuene. Gjennom analysen av dataen

og drøftingen kom vi fram til en rekke svikt i CRM-prosjektet deres. Derav

presenterer oppgaven syv anbefalinger som Berg-Hansen kan benytte seg av for å

rette opp i sviktene sine og videreutvikle CRM-prosjektet til å bli mer

verdiskapende.
Description
Bacheloroppgave i Salgsledelse og personlig salg fra Handelshøyskolen BI, 2018
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit