Show simple item record

dc.contributor.authorKjenes, Eivind Hundven
dc.contributor.authorNaustdal, Anders
dc.date.accessioned2018-11-07T10:04:02Z
dc.date.available2018-11-07T10:04:02Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571391
dc.descriptionBacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2018nb_NO
dc.description.abstractI oppgaven tar vi for oss menneskets oppfatning av moral, og i hvilken grad vi tilegner en kunstig intelligent programvare evnen til å handle moralsk riktig. Det er gjort særdeles få studier innenfor dette området. For å forstå og forklare mer om emnet, har vi ved hjelp av et teoretisk rammeverk forankret i forskningsarbeid, prøvd å belyse dette temaet i enda større grad. Studier viser at mennesket kan oppleve negative emosjoner i en urettferdig prissetting av en vare grunnet forskjellige årsaker, også på vegne av tredjepart. Ved å se på forskning gjort innen moral, og dens kompleksitet, oppleves det at situasjoner med et langt svakere offer vil bli ensidig sett på som moralsk forkastelig. Det kommer tydelig fram at vi ikke skiller mellom urett gjort av en programvare utstyrt med kunstig intelligens, og den samme handling gjort av et menneske. Forskjellen i variablene blir anerkjent, men ikke nok til at vi kan si at det merker seg tydelig ut. Vår anbefaling til videre studier innen feltet, er å utføre forsøket i en større, internasjonal skala. Dette vil belyse problemstillingen på et mer globalt nivå, og ta høyde for kulturforskjeller og politisk ståsted.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjecthuman resource managementnb_NO
dc.subjectHRMnb_NO
dc.titleKunstig intelligens, men ikke kunstig moral?nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record