Kunstig intelligens, men ikke kunstig moral?
Abstract
I oppgaven tar vi for oss menneskets oppfatning av moral, og i hvilken grad vi
tilegner en kunstig intelligent programvare evnen til å handle moralsk riktig. Det
er gjort særdeles få studier innenfor dette området. For å forstå og forklare mer
om emnet, har vi ved hjelp av et teoretisk rammeverk forankret i forskningsarbeid,
prøvd å belyse dette temaet i enda større grad.
Studier viser at mennesket kan oppleve negative emosjoner i en urettferdig
prissetting av en vare grunnet forskjellige årsaker, også på vegne av tredjepart.
Ved å se på forskning gjort innen moral, og dens kompleksitet, oppleves det at
situasjoner med et langt svakere offer vil bli ensidig sett på som moralsk
forkastelig.
Det kommer tydelig fram at vi ikke skiller mellom urett gjort av en programvare
utstyrt med kunstig intelligens, og den samme handling gjort av et menneske.
Forskjellen i variablene blir anerkjent, men ikke nok til at vi kan si at det merker
seg tydelig ut. Vår anbefaling til videre studier innen feltet, er å utføre forsøket i
en større, internasjonal skala. Dette vil belyse problemstillingen på et mer globalt
nivå, og ta høyde for kulturforskjeller og politisk ståsted.
Description
Bacheloroppgave i Human Resource Management fra Handelshøyskolen BI, 2018