Forbrukervaner ved skokjøp
Abstract
Denne bacheloroppgaven i markedsføringsledelse omhandler forbrukeres
atferdsmønstre i henhold til skokjøp. Den følger IMTRoD strukturen og
inneholder innledning, teori, metode, resultat og drøftelse. For å få et bedre
utgangspunkt for oppgaven ble det inngått et samarbeid med Falkanger sko. På
bakgrunn av innsikten dette ga oss ble det utledet følgende problemstilling:
“Hvilke faktorer påvirker forbrukerens kjøpsintensjon ved kjøp av sko til seg selv
og til sine barn?”.
Teorien er basert på en rekke forskningsartikler for å skape et akademisk grunnlag
for oppgaven og hvordan variablene Utvalg, Kvalitet, Andre varegrupper, Service,
Pris, Beleilighet og Omdømme påvirker Kjøpsintensjon. Etter hver teoridel er det
presentert hypoteser for multippel regresjon, interaksjon og medierende regresjon
som vi benytter videre i metodedelen. På bakgrunn av dette har vi utformet en
forskningsmodell som illustrerer vår problemstilling.
Videre presenterer vi undersøkelsens metodiske valg. Vi valgte å benytte oss av
en kvantitativ metode med et deskriptiv design. Det ble så utformet en
spørreundersøkelse som måleinstrument for datainnsamlingen. Denne ble tilpasset
etter om respondentene handlet sko til sine barn eller ikke, i tillegg til hvilken
butikk de oftest handler sko på. Først gjennomførte vi en faktoranalyse for å
avdekke underliggende faktorer som ikke direkte er målt. Basert på funnene i
faktoranalysen ble det laget nye optimaliserte variabler, og i tillegg besluttet vi å
dele variabelen Pris i to (Pris1 og Pris2). Det ble også avdekket gjennom flere
analyser at oppgavens validitet og reliabilitet var god.
For å besvare hypotesene ble det først gjennomført en multippel regresjon med
interaksjonstester. Den multiple regresjonen viser hvordan de uavhengige
variablene påvirker den avhengige variabelen, og her kom det fram at Omdømme,
Service, Utvalg og Pris1 hadde størst effekt på Kjøpsintensjon, men at effekten av
service viste seg å være negativ. Interaksjonstesten indikerte at effekten av
Omdømme, Service og Kvalitet mot Kjøpsintensjon svekkes dersom respondenten
handler sko til sitt barn. Dette forutsetter derimot signifikante verdier, noe vi ikke
kunne bevise med det nåværende utvalget.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2018