common consolidated corporate tax base (CCCTB)
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2477129Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Master of Science [1822]
Sammendrag
I denne utredningen har vi sett på hvordan norske selskap som inngår i et konsern med
aktivitet i EU vil bli påvirket dersom EU-kommisjonens forslag til skattereform
implementeres i 2021. Forslaget blir kalt Common Consolidated Corporate Tax Base
(CCCTB) og skal gjennomføres i to trinn. Første trinn av forslaget, Common Corporate Tax
Base (CCTB), skal gi et likt selskapsbeskatningsgrunnlag på nasjonalt nivå, mens trinn to
innebærer en felles konsolidering av selskaper på overnasjonalt nivå. Finansdepartementet
vil stå fritt til å tilpasse seg utviklingstrekk i EU for beregning av skattegrunnlag, men
dersom Norge skal inkluderes i CCCTB, må dette skje ved en endring i EØS-avtalen.
Analysen er derfor to-delt: CCTB og CCCTB.
Analysen viser at Norge trolig ikke kommer til å tilpasse seg CCTB umiddelbart. CCTB vil
tilby skatterelaterte fordeler som vil bidra til å gjøre EU mer konkurransedyktig. Vi påpeker
derfor momenter som på sikt kan skape et politisk press i Norge til å gjøre den norske
selskapsbeskatningen mer fordelaktig. Ved bruk av konkrete eksempler illustrerer vi
hvordan inkorporering av «EU-regler» i norsk skatterett kan dempe en slik
differensieringseffekt.
Andre del av oppgaven tar utgangspunkt i at Norge kommer til å stå utenfor CCCTB. Vi
diskuterer effekten CCCTB vil ha på norske mor- og datterselskaper i form av nye
tilpasningsmuligheter, investeringer og overskuddsflytting mellom Norge og CCCTB. For
et europeisk konsern vil det være ressurskrevende å forholde seg til datterselskap i Norge
fremfor EU. Konsernet kan derfor redusere de totale etterlevelseskostnadene ved å legge en
betydelig del av næringsaktiviteten til CCCTB. Konsolidering på tvers av europeiske
landegrenser vil gjøre det mulig å utjevne overskudd mot underskudd i konsernets
europeiske enheter. Vi ender opp med å hevde at effekten på hvor investeringer lokaliseres
vil være større enn effekten på overskuddsflytting gjennom internprising.
Medlemslandenes inntektsgrunnlag skal etter forslaget fordeles etter en allokeringsnøkkel
basert på omsetning, arbeid og eiendeler. CCCTB vil dermed føre til at den tradisjonelle
skatteplanleggingen erstattes med en ny type skatteplanlegging – faktorplanlegging. Vi
utreder de mest sentrale metodene et konsern kan ta i bruk for å spare skatt ved å tolke
ordlyden i CCCTB-direktivets bestemmelser. Ved å blant annet henvise til tidligere
rettspraksis, viser vi at europeiske konsern