Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorAbrahamsen, Lindis
dc.contributor.authorBruun-Olsen, Nora Slinning
dc.date.accessioned2017-11-22T12:06:22Z
dc.date.available2017-11-22T12:06:22Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2467556
dc.descriptionBacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven vil vi presentere en kommunikasjonskampanje utarbeidet for Valgdirektoratet. Hensikten med kampanjen er å øke valgdeltakelsen i målgruppen unge i alderen 20 til 24 år. Kampanjen er utarbeidet med utgangspunkt i de fire fasene beskrevet i Strategic Planning for Public Relations - formativ forskning, strategi, taktikk og evaluering (Smith, 2013). Fase 1 i kampanjeplanleggingen omhandler formative undersøkelser, hvor vi beskriver metode for datainnhenting, herunder sekundærdata, samt primærdata ved bruk av kvalitativ og kvantitativ metode. Sekundærdataene presentert i PESTEL-, interessent- og situasjonsanalysen gir et helhetlig perspektiv på Valgdirektoratets nåsituasjon og hvilke muligheter og utfordringer de står overfor. Formålet for innhenting og analyse av primærdata var å få innsikt i målgruppens problemer, hindre og frustrasjoner knyttet til valgdeltagelse, samt kunnskap og holdninger knyttet til norsk politikk og valg. Grunnet tilgjengelighet var forskningsgruppen for primærdata studenter i alderen 20 til 24 år. Vi gjennomførte tre fokusgrupper med studenter fra ulike utdanningsinstitusjoner i Bergen. Videre utviklet vi en kvantitativ web-basert spørreundersøkelse for bedre å kunne beskrive situasjonen med utgangspunkt i et større antall respondenter. Funn i våre undersøkelser indikerte en gjennomgående høy valgdeltagelse, engasjement og positiv holdning til norsk politikk. På bakgrunn av at våre funn ikke var sammenfallene med tallene hentet fra SSB, fattet vi mistanke om at utdanningsnivå var en vesentlig faktor hva gjelder valgdeltagelse. Etter videre undersøkelser så dette ut til å være en forklarende variabel, og våre mistanker ble bekreftet. På tross av dette, ønsket vi likevel å definere den konseptuelle målgruppen som populasjonen unge mellom 20 til 24 år, noe som også er i tråd med bestillingen fra Valgdirektoratet. I fase 2 definerte vi hovedmålet med utgangspunkt i bestillingen fra Valgdirektoratet: “Øke valgdeltakelse blant unge i alderen 20 til 24 år ved stortingsvalget 2017”. For å oppnå målene så vi det formålstjenlig å ta i bruk en engasjerende og forklarende kommunikasjonsstrategi på bakgrunn av målgruppens modus, sett i lys av Elaboration Likelihood Model. I fase 3 utarbeidet vi taktiske grep med utgangspunkt i strategien definert i fase 2. På bakgrunn av data om målgruppens medievaner hentet fra TNS Gallup, så vi det PRK 36761 0958766 0967861 3 taktisk å ta i bruk en mediemix bestående av Facebook, Instagram og YouTube. Videre utarbeidet vi en kreativ idé som har til hensikt å forklare og engasjere målgruppen til å ta i bruk stemmeretten. Valgdirektoratet har bevilget totalt 1 MNOK til utforming og lansering av den aktuelle kampanjen. Kampanjeperioden vil være fra 10.august 2017 og frem til valgdagen 11.september 2017. I fase 4 utarbeidet vi en implementerings- og progresjonsrapport ved bruk av et Gantt-diagram, som har til hensikt å gi rammer for tidsbruk for de respektive aktivitetene tilknyttet kampanjen. Avslutningsvis defineres evalueringsmetoder for grad av oppnåelse av målene definert i fase 2, som vil gi en indikasjon av hvorvidt kampanjen har vært effektiv. Nøkkelord: PESTEL-analyse, interessentanalyse, situasjonsanalyse, eksplorativ undersøkelse, deskriptiv undersøkelse, projektive teknikker, Information-Motivation-Behaviour Skill model, Social desiability bias, sosial norm, Elaboration Likelihood Model, Big Data, psykometri, ethos, Word of Mouth, opinionsledere, logos, pathos, ensidig argumentasjon, repetisjon, Hard-Sell strategy, advertising and promotion media, Gantt-diagramm, konvertering.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectkampanjeplanleggingnb_NO
dc.subjectPRnb_NO
dc.subjectmarkedskommunikasjonnb_NO
dc.titleKampanjeplan for valgdirektoratetnb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO
cristin.fulltext


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel