• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kampanjeplan for valgdirektoratet

Abrahamsen, Lindis; Bruun-Olsen, Nora Slinning
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1687232.pdf (1.879Mb)
VEDLEGG_(FERDIG)-kopi[1].pdf (3.324Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2467556
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I denne oppgaven vil vi presentere en kommunikasjonskampanje utarbeidet for

Valgdirektoratet. Hensikten med kampanjen er å øke valgdeltakelsen i

målgruppen unge i alderen 20 til 24 år. Kampanjen er utarbeidet med

utgangspunkt i de fire fasene beskrevet i Strategic Planning for Public Relations -

formativ forskning, strategi, taktikk og evaluering (Smith, 2013).

Fase 1 i kampanjeplanleggingen omhandler formative undersøkelser, hvor vi

beskriver metode for datainnhenting, herunder sekundærdata, samt primærdata

ved bruk av kvalitativ og kvantitativ metode. Sekundærdataene presentert i

PESTEL-, interessent- og situasjonsanalysen gir et helhetlig perspektiv på

Valgdirektoratets nåsituasjon og hvilke muligheter og utfordringer de står overfor.

Formålet for innhenting og analyse av primærdata var å få innsikt i målgruppens

problemer, hindre og frustrasjoner knyttet til valgdeltagelse, samt kunnskap og

holdninger knyttet til norsk politikk og valg. Grunnet tilgjengelighet var

forskningsgruppen for primærdata studenter i alderen 20 til 24 år. Vi

gjennomførte tre fokusgrupper med studenter fra ulike utdanningsinstitusjoner i

Bergen. Videre utviklet vi en kvantitativ web-basert spørreundersøkelse for bedre

å kunne beskrive situasjonen med utgangspunkt i et større antall respondenter.

Funn i våre undersøkelser indikerte en gjennomgående høy valgdeltagelse,

engasjement og positiv holdning til norsk politikk. På bakgrunn av at våre funn

ikke var sammenfallene med tallene hentet fra SSB, fattet vi mistanke om at

utdanningsnivå var en vesentlig faktor hva gjelder valgdeltagelse. Etter videre

undersøkelser så dette ut til å være en forklarende variabel, og våre mistanker ble

bekreftet. På tross av dette, ønsket vi likevel å definere den konseptuelle

målgruppen som populasjonen unge mellom 20 til 24 år, noe som også er i tråd

med bestillingen fra Valgdirektoratet.

I fase 2 definerte vi hovedmålet med utgangspunkt i bestillingen fra

Valgdirektoratet: “Øke valgdeltakelse blant unge i alderen 20 til 24 år ved

stortingsvalget 2017”. For å oppnå målene så vi det formålstjenlig å ta i bruk en

engasjerende og forklarende kommunikasjonsstrategi på bakgrunn av

målgruppens modus, sett i lys av Elaboration Likelihood Model.

I fase 3 utarbeidet vi taktiske grep med utgangspunkt i strategien definert i fase 2.

På bakgrunn av data om målgruppens medievaner hentet fra TNS Gallup, så vi det

PRK 36761 0958766 0967861

3

taktisk å ta i bruk en mediemix bestående av Facebook, Instagram og YouTube.

Videre utarbeidet vi en kreativ idé som har til hensikt å forklare og engasjere

målgruppen til å ta i bruk stemmeretten. Valgdirektoratet har bevilget totalt 1

MNOK til utforming og lansering av den aktuelle kampanjen. Kampanjeperioden

vil være fra 10.august 2017 og frem til valgdagen 11.september 2017.

I fase 4 utarbeidet vi en implementerings- og progresjonsrapport ved bruk av et

Gantt-diagram, som har til hensikt å gi rammer for tidsbruk for de respektive

aktivitetene tilknyttet kampanjen. Avslutningsvis defineres evalueringsmetoder

for grad av oppnåelse av målene definert i fase 2, som vil gi en indikasjon av

hvorvidt kampanjen har vært effektiv.

Nøkkelord: PESTEL-analyse, interessentanalyse, situasjonsanalyse,

eksplorativ undersøkelse, deskriptiv undersøkelse, projektive

teknikker, Information-Motivation-Behaviour Skill model, Social

desiability bias, sosial norm, Elaboration Likelihood Model, Big

Data, psykometri, ethos, Word of Mouth, opinionsledere, logos,

pathos, ensidig argumentasjon, repetisjon, Hard-Sell strategy,

advertising and promotion media, Gantt-diagramm, konvertering.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit