• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mathallen

Korsrud, Ingrid; Solberg, Christoffer; Hansen, Thomas Aleksander
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1693763.pdf (6.559Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467481
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Bacheloroppgaven i markedsføring følger ITMRD strukturen, og tar for seg

innledning, teori, metode, resultat og drøftelse av funn. Oppgaven omhandler

forbrukeratferd i restaurantbransjen, og for å få en bedre innsikt i tematikken ble

det inngått et samarbeid med Mathall Trondheim. Basert på dette ble følgende

problemstilling utledet: “Hvilke faktorer påvirker forbrukernes kjøpsintensjon hos

restauranter med fokus på lokal mat, direkte og indirekte?”.

Teorien gir et akademisk grunnlag for oppgaven og en dypere forståelse av hvilke

faktorer som påvirker Kjøpsintensjon. Videre utarbeidet vi en konseptuell modell

basert på forskningen som ble presentert i teorien, for å illustrere hvordan

variablene Matkvalitet, Personalservice, Fysisk atmosfære, Prisoppfatning,

Holdning til lokal mat, Andre kunder og Omdømme påvirker Kjøpsintensjon. For

at oppgaven ikke skulle bli for omfattende forenklet vi den konseptuelle modellen

ned til en forskningsmodell som illustrer vår problemstilling. Deretter presenterte

vi hypoteser basert på tidligere forskning.

Videre ble det systematisk redegjort for undersøkelsens metodiske valg. Vi valgte

å benytte en kvantitativ metode med et deskriptivt design, med følgende

analyseformål: 1) Analysere hvilke faktorer som direkte påvirker forbrukernes

kjøpsintensjon og 2) finne ut om faktorene har en indirekte effekt på

kjøpsintensjon. En spørreskjemaundersøkelse ble benyttet som måleinstrument til

datainnsamlingen. Vi gjennomførte en faktoranalyse for å kvalitetssikre

variablene. Etter analysen ble det avklart at variabelen Fysisk atmosfære var for

svak og den ble dermed forkastet. I tillegg besluttet vi å dele variablene

Personalservice og Holdning til lokal mat i to. Basert på dette lagde vi en

optimalisert versjon av vår forskningsmodell. Gjennom flere analyser så vi også at

oppgavens validitet og reliabilitet var mindre god.

For å besvare første del av analyseformålet gjennomførte vi en multippel

regresjon. Her sammenlignet vi tre datasett, men valgte kun å benytte datasettet

Alle respondenter videre i undersøkelsen for å avgrense oppgaven. For dette

datasettet viste regresjonsanalysen en forklaringskraft på 0,51.

BTH 36301 0973298 0976904 0977339

Side v

Her kom det frem at variablene Matkvalitet, Personalservice 1, Prisoppfatning,

Holdning til lokal mat 1, Holdning til lokal mat 2 og Omdømme hadde direkte

påvirkning på Kjøpsintensjon. Disse ble så benyttet videre i en medierende

regresjonsanalyse for å besvare andre del av analyseformålet. Her fant vi ut at

Matkvalitet, Prisoppfatning, Holdning til lokal mat 1 og Holdning til lokal mat 2

hadde en indirekte påvirkning på Kjøpsintensjon via Omdømme.

I drøftelsen av resultatene kom det frem at vår forskning strider med tidligere

forskning på en rekke områder. Dette kan ha flere årsaker som for eksempel det

faktum at forskningen i teorien ble gjennomført i ulike land, og at validiteten og

reliabiliteten var middelmådig. Videre presenteres det hva andre restauranter i

bransjen kan fokusere på i sin markedsføring, basert på resultatene i vår forskning.

De bør blant annet fremheve de lokale bøndene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit