Mathallen
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467481Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Bacheloroppgaven i markedsføring følger ITMRD strukturen, og tar for seg
innledning, teori, metode, resultat og drøftelse av funn. Oppgaven omhandler
forbrukeratferd i restaurantbransjen, og for å få en bedre innsikt i tematikken ble
det inngått et samarbeid med Mathall Trondheim. Basert på dette ble følgende
problemstilling utledet: “Hvilke faktorer påvirker forbrukernes kjøpsintensjon hos
restauranter med fokus på lokal mat, direkte og indirekte?”.
Teorien gir et akademisk grunnlag for oppgaven og en dypere forståelse av hvilke
faktorer som påvirker Kjøpsintensjon. Videre utarbeidet vi en konseptuell modell
basert på forskningen som ble presentert i teorien, for å illustrere hvordan
variablene Matkvalitet, Personalservice, Fysisk atmosfære, Prisoppfatning,
Holdning til lokal mat, Andre kunder og Omdømme påvirker Kjøpsintensjon. For
at oppgaven ikke skulle bli for omfattende forenklet vi den konseptuelle modellen
ned til en forskningsmodell som illustrer vår problemstilling. Deretter presenterte
vi hypoteser basert på tidligere forskning.
Videre ble det systematisk redegjort for undersøkelsens metodiske valg. Vi valgte
å benytte en kvantitativ metode med et deskriptivt design, med følgende
analyseformål: 1) Analysere hvilke faktorer som direkte påvirker forbrukernes
kjøpsintensjon og 2) finne ut om faktorene har en indirekte effekt på
kjøpsintensjon. En spørreskjemaundersøkelse ble benyttet som måleinstrument til
datainnsamlingen. Vi gjennomførte en faktoranalyse for å kvalitetssikre
variablene. Etter analysen ble det avklart at variabelen Fysisk atmosfære var for
svak og den ble dermed forkastet. I tillegg besluttet vi å dele variablene
Personalservice og Holdning til lokal mat i to. Basert på dette lagde vi en
optimalisert versjon av vår forskningsmodell. Gjennom flere analyser så vi også at
oppgavens validitet og reliabilitet var mindre god.
For å besvare første del av analyseformålet gjennomførte vi en multippel
regresjon. Her sammenlignet vi tre datasett, men valgte kun å benytte datasettet
Alle respondenter videre i undersøkelsen for å avgrense oppgaven. For dette
datasettet viste regresjonsanalysen en forklaringskraft på 0,51.
BTH 36301 0973298 0976904 0977339
Side v
Her kom det frem at variablene Matkvalitet, Personalservice 1, Prisoppfatning,
Holdning til lokal mat 1, Holdning til lokal mat 2 og Omdømme hadde direkte
påvirkning på Kjøpsintensjon. Disse ble så benyttet videre i en medierende
regresjonsanalyse for å besvare andre del av analyseformålet. Her fant vi ut at
Matkvalitet, Prisoppfatning, Holdning til lokal mat 1 og Holdning til lokal mat 2
hadde en indirekte påvirkning på Kjøpsintensjon via Omdømme.
I drøftelsen av resultatene kom det frem at vår forskning strider med tidligere
forskning på en rekke områder. Dette kan ha flere årsaker som for eksempel det
faktum at forskningen i teorien ble gjennomført i ulike land, og at validiteten og
reliabiliteten var middelmådig. Videre presenteres det hva andre restauranter i
bransjen kan fokusere på i sin markedsføring, basert på resultatene i vår forskning.
De bør blant annet fremheve de lokale bøndene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017