• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Delingsøkonomi

Nagell, Eirin; Lodden, Sara Lyngholm
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1691762.pdf (3.998Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467295
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å kartlegge holdning og kjøpsatferd i forhold

til delingsøkonomi. Problemstillingen vår lyder som følger: hva er sammenhengen

mellom holdning til delingsøkonomi og tilhørende kjøpsatferd? Vi har rettet

undersøkelsen mot seks variabler: motiv, tillit, alder, inntekt, bosted og aktivitet

på digitale medier.

For å besvare oppgavens problemstilling har vi tatt for oss nyere perspektiver fra

delingsøkonomi-entusiastene Arun Sundararajan og Alex Stephany. Dette har vi

kombinert med den tradisjonelle holdningsteorien kalt trekomponentmodellen.

Undersøkelsen er gjennomført ved bruk av en blanding av eksplorativt og

deskriptivt undersøkelsesdesign. Bakgrunnen for valget av undersøkelsesdesign er

at delingsøkonomi er et forholdsvis nytt konsept i Norge. I tillegg har vi tatt

inspirasjon av delingsøkonomiutvalget og Forbrukerforskningsinstituttet SIFO

sine tidligere analyser om delingsøkonomi. Basert på disse

undersøkelsesdesignene har vi gjennomført ti individuelle dybdeintervju og en

spørreundersøkelse med 310 respondenter. Vi utførte dybdeintervjuene for å

skaffe en grunnleggende innsikt for intervjuobjektenes forståelse rundt

delingsøkonomi, som ville hjelpe oss å utarbeide et godt gjennomført

spørreskjema.

I resultatene fremkommer det at de yngre aldersgruppene har en mer positiv

holdning til delingsøkonomi sammenlignet med de eldre. Bruken av

delingstjenester er mer varierende på tvers av aldersgruppene. Videre viser

resultatene at de som tjener mest er mest positive til delingsøkonomi, i tillegg til å

være mest aktive på delingsplattformene. Det viser seg at bruken av

delingstjenester har stor spredning mellom storby og bygd, hvor storby er den

største brukeren. Analysene viser at bruk av delingstjenester øker ved aktivitet på

digitale medier. Det samme gjelder for fremtidig bruk.

Konklusjonen på problemstillingen er at de yngste, de med mest inntekt, de som

bosatt i storby og de som er mest aktive på digitale medier har en holdning som

predikerer kjøpsatferd innen delingsøkonomi.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit