Delingsøkonomi
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467295Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å kartlegge holdning og kjøpsatferd i forhold
til delingsøkonomi. Problemstillingen vår lyder som følger: hva er sammenhengen
mellom holdning til delingsøkonomi og tilhørende kjøpsatferd? Vi har rettet
undersøkelsen mot seks variabler: motiv, tillit, alder, inntekt, bosted og aktivitet
på digitale medier.
For å besvare oppgavens problemstilling har vi tatt for oss nyere perspektiver fra
delingsøkonomi-entusiastene Arun Sundararajan og Alex Stephany. Dette har vi
kombinert med den tradisjonelle holdningsteorien kalt trekomponentmodellen.
Undersøkelsen er gjennomført ved bruk av en blanding av eksplorativt og
deskriptivt undersøkelsesdesign. Bakgrunnen for valget av undersøkelsesdesign er
at delingsøkonomi er et forholdsvis nytt konsept i Norge. I tillegg har vi tatt
inspirasjon av delingsøkonomiutvalget og Forbrukerforskningsinstituttet SIFO
sine tidligere analyser om delingsøkonomi. Basert på disse
undersøkelsesdesignene har vi gjennomført ti individuelle dybdeintervju og en
spørreundersøkelse med 310 respondenter. Vi utførte dybdeintervjuene for å
skaffe en grunnleggende innsikt for intervjuobjektenes forståelse rundt
delingsøkonomi, som ville hjelpe oss å utarbeide et godt gjennomført
spørreskjema.
I resultatene fremkommer det at de yngre aldersgruppene har en mer positiv
holdning til delingsøkonomi sammenlignet med de eldre. Bruken av
delingstjenester er mer varierende på tvers av aldersgruppene. Videre viser
resultatene at de som tjener mest er mest positive til delingsøkonomi, i tillegg til å
være mest aktive på delingsplattformene. Det viser seg at bruken av
delingstjenester har stor spredning mellom storby og bygd, hvor storby er den
største brukeren. Analysene viser at bruk av delingstjenester øker ved aktivitet på
digitale medier. Det samme gjelder for fremtidig bruk.
Konklusjonen på problemstillingen er at de yngste, de med mest inntekt, de som
bosatt i storby og de som er mest aktive på digitale medier har en holdning som
predikerer kjøpsatferd innen delingsøkonomi.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017