Hvilken effekt har produktplassering på kjøpsatferd?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467292Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I denne oppgaven skal vi kartlegge hvilke effekter produktplassering har på
kjøpsatferd med utgangspunkt i merkeholdninger og merkekjennskap. Det har
blitt fokusert på produktplassering i forhold til norske tv-program, og i dette
tilfellet samarbeidet mellom Ulvang og Farmen. I den første delen av oppgaven
har vi tatt for oss teori som må være tilstede for at vi skal kunne forstå utfallet på
problemstillingen. Den andre delen av oppgaven tar for seg innhentingen av data,
dvs. metodedelen hvor det ble gjennomført en metodetriangulering. Med andre
ord ble det benyttet både en kvantitativ og kvalitativ tilnærming. Det ble
gjennomført 3 fokusgrupper, en spørreundersøkelse og korte intervju. I den siste
delen har vi drøftet og kommet frem til en konklusjon som belyser
problemstillingen vi har satt oss.
I både fokusgruppene og spørreundersøkelsen ble det nøye tenkt gjennom hvordan
vi kunne måle hvilken rolle merkekjennskap og merkeholdning hadde på
produktplassering, slik at vi igjen kunne måle dette opp mot kjøpsatferd. Vi
ønsket å sikre oss at vi fikk inn all den informasjonen som var relevant for oss slik
at vi kunne komme frem til den mest nøyaktige konklusjonen.
Ut i fra undersøkelsen fant vi flere effekter som kan ha påvirket kjøpsatferden.
Det viser en klar tendens til at det har blitt skapt større merkekjennskap via
samarbeidet som har påvirket kjøpsatferden. I tillegg har de positive holdningen
folk har blitt overført mellom merkevaren og programmet, noe som har hatt en
positiv virkning på salget for Ulvang sin del. Høy grad av integrering har også vist
seg å påvirke kjøpsatferd ved at det skaper en positiv holdning til produktene som
blir produktplassert. Analysen viser til at det er en økning i besittelse av produkter
blant de som ser hyppig på Farmen i forhold til de som ser sjeldnere.
Tilslutt ønsker vi å takke alle som har stilt opp for oss under arbeidet med
oppgaven. Vi vil takke alle butikkene som tok seg tid til å besvare spørsmålene,
alle som deltok på fokusgruppene og spørreundersøkelsen, Zafe AS for lån av
kontorlokaler og utstyr til fokusgruppene og vår
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017