• English
    • norsk
  • English 
    • English
    • norsk
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvilken effekt har produktplassering på kjøpsatferd?

Thu, Mariell; Sandve, Siv
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1691312.pdf (2.678Mb)
Permanent link
http://hdl.handle.net/11250/2467292
Issue date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [469]
Abstract
I denne oppgaven skal vi kartlegge hvilke effekter produktplassering har på

kjøpsatferd med utgangspunkt i merkeholdninger og merkekjennskap. Det har

blitt fokusert på produktplassering i forhold til norske tv-program, og i dette

tilfellet samarbeidet mellom Ulvang og Farmen. I den første delen av oppgaven

har vi tatt for oss teori som må være tilstede for at vi skal kunne forstå utfallet på

problemstillingen. Den andre delen av oppgaven tar for seg innhentingen av data,

dvs. metodedelen hvor det ble gjennomført en metodetriangulering. Med andre

ord ble det benyttet både en kvantitativ og kvalitativ tilnærming. Det ble

gjennomført 3 fokusgrupper, en spørreundersøkelse og korte intervju. I den siste

delen har vi drøftet og kommet frem til en konklusjon som belyser

problemstillingen vi har satt oss.

I både fokusgruppene og spørreundersøkelsen ble det nøye tenkt gjennom hvordan

vi kunne måle hvilken rolle merkekjennskap og merkeholdning hadde på

produktplassering, slik at vi igjen kunne måle dette opp mot kjøpsatferd. Vi

ønsket å sikre oss at vi fikk inn all den informasjonen som var relevant for oss slik

at vi kunne komme frem til den mest nøyaktige konklusjonen.

Ut i fra undersøkelsen fant vi flere effekter som kan ha påvirket kjøpsatferden.

Det viser en klar tendens til at det har blitt skapt større merkekjennskap via

samarbeidet som har påvirket kjøpsatferden. I tillegg har de positive holdningen

folk har blitt overført mellom merkevaren og programmet, noe som har hatt en

positiv virkning på salget for Ulvang sin del. Høy grad av integrering har også vist

seg å påvirke kjøpsatferd ved at det skaper en positiv holdning til produktene som

blir produktplassert. Analysen viser til at det er en økning i besittelse av produkter

blant de som ser hyppig på Farmen i forhold til de som ser sjeldnere.

Tilslutt ønsker vi å takke alle som har stilt opp for oss under arbeidet med

oppgaven. Vi vil takke alle butikkene som tok seg tid til å besvare spørsmålene,

alle som deltok på fokusgruppene og spørreundersøkelsen, Zafe AS for lån av

kontorlokaler og utstyr til fokusgruppene og vår
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit
 

 

Browse this CollectionIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsBrowse ArchiveCommunities & CollectionsIssue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us

Privacy policy
Powered by DSpace software

Service from Unit