• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Handleopplevelsens rolle innen handel i fysisk butikk versus nettbutikk i klesbransjen.

Haugen, Marlen Hylseng
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1685470.pdf (4.029Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2467290
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I dagens marked er klesbransjen preget av svært tett konkurranse, både fra aktører

som opererer med fysiske butikker, nettbutikker og multikanaler. Det har i løpet

av de siste årene oppstått flere nye konsepter som showrooms og lignende som

gjør bransjen mer variert og konkurranseutsatt. Aktørene opererer på svært

forskjellig vis, men selger i bunn og grunn de samme produktene til kundene,

nemlig klær. Klær er i all hovedsak et nytteprodukt. Likevel er det svært mange

aspekter rundt produktet som gjør til at klesbutikkene ofte kan omtales som

serviceytende bedrifter, og i mange tilfeller en tjenestebedrift. Når produktet er

det samme i alle kanalene, hvordan skal da de fysiske butikkene være

konkurransedyktige og skape unike tilbud til kunden? Her kommer oppgavens

tematikk inn for å kartlegge i hvilken grad handleopplevelsen spiller en rolle i

kundenes valg av kanal. Det er klart at kundene går dit de føler de får mest verdi

for sine penger, og spørsmålet er da hvordan handleopplevelsen bidrar til å øke

denne verdien. Dette leder ut til problemstillingen:

Hvordan spiller handleopplevelsen inn på valg av handel i fysisk butikk versus

nettbutikk innen klesbransjen?

Denne oppgaven fokuserer i hovedsak på de fysiske butikkenes situasjon, og

setter lys på hvordan handleopplevelsen og de hedonistiske aspektene ved

kleskjøp leder til tilfredshet med tjenesten. Til sammenligning tar oppgaven også

for seg de samme variablene opp mot nettbutikk for å kunne se forskjellene

mellom de to retailformene.

Oppgaven består av 5 hoveddeler. Den første gir en introduksjon til emnet, og litt

om bakgrunn for oppgaven. Del to er oppgavens litteraturforankring. Her ser vi

nærmere på hvilke faktorer som inngår i handleopplevelsen, og deler

undersøkelsens variabler inn i to perspektiver; hedonistiske og utilitaristiske.

Disse benyttes videre gjennom hele oppgaven, og kartlegges utfyllende i

litteraturgjennomgangen. Butikken som tjenestetilbyder og servicebedrift blir

også omtalt her.

Del tre av oppgaven beskriver oppgavens metodiske del. Metoden som er benyttet

i oppgaven er en kvantitativ studie som foretas gjennom en spørreundersøkelse

distribuert gjennom Facebook. Totalt fikk spørreundersøkelsen 401 respondenter,

BTH 36301 0972326

ii

men antall respondenter benyttet i analysene er 386. Respondentene er svært

skeivfordelte innen eksempelvis kjønn og alder, men analysene gir likefullt klare

indikasjoner.

Fjerde del av oppgaven er analyser av datasettet. Etter analysene å bedømme viser

det seg jevnt over at omtrent en tredjedel av respondentene foretrekker å foreta

sine kleskjøp i fysisk butikk. Det blir også bekreftet at flere aspekter ved

handleopplevelsen er av signifikant betydning for respondentenes tilfredshet med

fysisk butikk, samt nettbutikk. Likevel er det enkelte punkter der de to

retailtjenestene skiller seg tydelig fra hverandre som eksempelvis det sosiale innen

handleopplevelsen og prøvemuligheter. Det ser også ut til at hedonistiske

variabler er høyere prioritert innen fysisk butikk enn det de er innen nettbutikk.

Oppgavens siste del er en diskusjon og konklusjonsdel. På grunn av et datasett

som ikke er representativt for populasjonen, samt en datainnsamling som baserer

seg på et ikke-sannsynlighets utvalg kan ikke oppgavens funn generaliseres til

populasjonen.
Description
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit