Handleopplevelsens rolle innen handel i fysisk butikk versus nettbutikk i klesbransjen.
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2467290Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [817]
Sammendrag
I dagens marked er klesbransjen preget av svært tett konkurranse, både fra aktører
som opererer med fysiske butikker, nettbutikker og multikanaler. Det har i løpet
av de siste årene oppstått flere nye konsepter som showrooms og lignende som
gjør bransjen mer variert og konkurranseutsatt. Aktørene opererer på svært
forskjellig vis, men selger i bunn og grunn de samme produktene til kundene,
nemlig klær. Klær er i all hovedsak et nytteprodukt. Likevel er det svært mange
aspekter rundt produktet som gjør til at klesbutikkene ofte kan omtales som
serviceytende bedrifter, og i mange tilfeller en tjenestebedrift. Når produktet er
det samme i alle kanalene, hvordan skal da de fysiske butikkene være
konkurransedyktige og skape unike tilbud til kunden? Her kommer oppgavens
tematikk inn for å kartlegge i hvilken grad handleopplevelsen spiller en rolle i
kundenes valg av kanal. Det er klart at kundene går dit de føler de får mest verdi
for sine penger, og spørsmålet er da hvordan handleopplevelsen bidrar til å øke
denne verdien. Dette leder ut til problemstillingen:
Hvordan spiller handleopplevelsen inn på valg av handel i fysisk butikk versus
nettbutikk innen klesbransjen?
Denne oppgaven fokuserer i hovedsak på de fysiske butikkenes situasjon, og
setter lys på hvordan handleopplevelsen og de hedonistiske aspektene ved
kleskjøp leder til tilfredshet med tjenesten. Til sammenligning tar oppgaven også
for seg de samme variablene opp mot nettbutikk for å kunne se forskjellene
mellom de to retailformene.
Oppgaven består av 5 hoveddeler. Den første gir en introduksjon til emnet, og litt
om bakgrunn for oppgaven. Del to er oppgavens litteraturforankring. Her ser vi
nærmere på hvilke faktorer som inngår i handleopplevelsen, og deler
undersøkelsens variabler inn i to perspektiver; hedonistiske og utilitaristiske.
Disse benyttes videre gjennom hele oppgaven, og kartlegges utfyllende i
litteraturgjennomgangen. Butikken som tjenestetilbyder og servicebedrift blir
også omtalt her.
Del tre av oppgaven beskriver oppgavens metodiske del. Metoden som er benyttet
i oppgaven er en kvantitativ studie som foretas gjennom en spørreundersøkelse
distribuert gjennom Facebook. Totalt fikk spørreundersøkelsen 401 respondenter,
BTH 36301 0972326
ii
men antall respondenter benyttet i analysene er 386. Respondentene er svært
skeivfordelte innen eksempelvis kjønn og alder, men analysene gir likefullt klare
indikasjoner.
Fjerde del av oppgaven er analyser av datasettet. Etter analysene å bedømme viser
det seg jevnt over at omtrent en tredjedel av respondentene foretrekker å foreta
sine kleskjøp i fysisk butikk. Det blir også bekreftet at flere aspekter ved
handleopplevelsen er av signifikant betydning for respondentenes tilfredshet med
fysisk butikk, samt nettbutikk. Likevel er det enkelte punkter der de to
retailtjenestene skiller seg tydelig fra hverandre som eksempelvis det sosiale innen
handleopplevelsen og prøvemuligheter. Det ser også ut til at hedonistiske
variabler er høyere prioritert innen fysisk butikk enn det de er innen nettbutikk.
Oppgavens siste del er en diskusjon og konklusjonsdel. På grunn av et datasett
som ikke er representativt for populasjonen, samt en datainnsamling som baserer
seg på et ikke-sannsynlighets utvalg kan ikke oppgavens funn generaliseres til
populasjonen.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Markedsføring fra Handelshøyskolen BI, 2017