• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Informasjonskampanje for Folkehelseinstituttet og HPV-vaksinen

Holand, Ida Kristine; Skage, Kine Midtun
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
Bachelorvedlegg - Ska╠èl for barnas h├©ytid[1].pdf (8.439Mb)
1682413.pdf (4.967Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2466688
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
I vår bacheloroppgave i PR- og markedskommunikasjon har vi valgt å utvikle en

informasjonskampanje for Folkehelseinstituttet (heretter kalt FHI) og HPVvaksinen.

I januar 2016 ble det vedtatt at kvinner født 1991 og senere skal bli

tilbudt HPV-vaksinen gratis. Tilbudet er toårig og går fra 1.11.2016-01.11.2018.

Fokuset i denne oppgaven ligger på å spre informasjon om vaksinen, fremfor å

overtale målgruppen til å ta vaksinen. Beslutningsproblemet vårt er derfor

”Hvordan kan FHI formidle kunnskap om HPV-vaksinen til målgruppen, slik at

de kan fatte veloverveide valg?” Den definerte målgruppen er todelt. For det

første har vi kvinner født 1991-1996 som tidligere ikke har mottatt tilbud om

gratis HPV-vaksine. I tillegg har vi kvinner født 1997 og senere som tidligere har

takket nei til vaksinen gjennom barnevaksinasjonsprogrammet.

I oppgaven starter vi med å presentere bakgrunnen for kampanjen og hovedmålet;

FHI ønsker at målgruppen skal besitte informasjon om vaksinen, samt når den vil

være gratis, slik at de kan ta avgjørelsen basert på kunnskap. Fokuset ligger

derfor på informasjonsdeling, og ikke overtalelse og påvirkning. Herunder har vi

delmålet ”Sikre at kvinner født 1991 og senere er kjent med tilbudet innen det

første året av det toårige vaksinasjonsprogrammet (innen 1.11.2017)”. Vi

gjennomførte videre en situasjons- og medieanalyse før vi gikk videre med

kvalitativ og kvantitativ forskning i form av fokusgrupper og spørreundersøkelser.

Vi fant ut at vi måtte endre på delmålene for å gjøre de spesifikke, målbare og

oppnåelige, og la til ytterligere to delmål som omhandlet informasjonsspredning.

Videre har vi valgt ulike handlings-, kommunikasjons- og budskapsstrategier som

vil være hensiktsmessige for kampanjen.

Basert på funnene i analysen presenterer vi fire ulike taktikker som FHI kan

gjennomføre for å øke kunnskapsnivået til målgruppen når det kommer til HPVvaksinen.

Disse taktikkene handler om å oppsøke målgruppen der de er, aktivisere

sosiale medier som Instagram, samt presseomtale og foredrag. Konklusjonen er at

FHI aktivt må jobbe med å oppsøke målgruppen der de er, både fysisk og

gjennom sosiale medier og gjøre informasjonen relevant for dem – på deres måte.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit