En utredning av effektivitet og konkurransekraft i H.M.Kristiansens Automobilbyrå AS
Abstract
Denne oppgaven omhandler i hvilken grad prosessdesign og ressursutnyttelse
bidrar til H.M.Kristiansens Automobilbyrås gode prestasjoner i bussbransjen,
hvor det finnes mange aktører og lave marginer. Formålet med oppgaven er, som
problemstillingen tilsier, å undersøke Hvordan kan HMK opprettholde eller øke
sin effektivitet gjennom god ressursutnyttelse og prosessdesign? For å besvare
dette har vi valgt en bred metodisk tilnærming med både kvalitative og
kvantitative data. Innhentingen har skjedd gjennom å gjøre intervjuer,
observasjoner og en spørreundersøkelse samt å benytte oss av sekundærdata.
Dette har gitt oss en god overordnet oversikt over effektiviteten i virksomheten
samt avdekket forbedringspotensial. Resultatene viser at HMK er markedsledere i
det definerte markedet og at deler av denne konkurransekraften kan tilskrives
ytelser fra deres kompetansebaserte ressurser, formålstjenlige prosessdesign og
dynamiske kapabiliteter. For å kunne opprettholde eller øke sin effektivitet
anbefaler vi at de fokuserer mer på etterutdannelse og medbestemmelse for de
ansatte og fjerner ikke-verdiskapende elementer ved aktivitetene i
ordremottaksprosessen slik at ledig kapasitet kan benyttes til alternativ anvendelse
av ansatte, eksempelvis busskjøring. Videre anbefaler vi at de samler ansvaret for
standardiserte bestillinger under en enkelt stilling og gjør videre analyser for å
strømlinjeforme ytterligere prosesser der dette er hensiktsmessig.
Description
Bacheloroppgave i Økonomi og administrasjon fra Handelshøyskolen BI, 2017