• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Markedsføring på forbrukerens premisser?

Braastad, Marianne
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1692052.pdf (3.012Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2466568
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [817]
Abstract
Temaet i forestående Bacheloroppgave i merkevarestrategi er native advertising.

Hovedformålet med oppgaven er å avdekke hvordan forbrukeres erfaring knyttet

til native advertising påvirker deres forutsetning for å identifisere innholdet som

reklame. På bakgrunn av dette er oppgavens problemstilling som følger:

I hvilken grad spiller forbrukernes kunnskap om native advertising inn på deres

forutsetning til å identifisere innholdet som kommersielt? Opplever forbrukere

native advertising villedende og som skjult reklame?

Fremveksten av native advertising har skapt stor debatt i mediene og utfordret

flere etablerte juridiske og etiske markedsføringsprinsipper. Native advertising har

et bredt omfang, men jeg har valgt å avgrense oppgaven til native advertising i

nettaviser hvor store deler av debatten har hatt sitt fokus. For å svare på den

aktuelle problemstillingen ble det gjennomført en grundig litteraturgjennomgang

som tok for seg aktuelle temaer som innholdsmarkedsføring, native advertising,

juridiske og etiske rammer, persuasion knowledge og reklameskepsis. Det ble

gjennomført en kvantitativ undersøkelse med et bekvemmelighetsutvalg på 405

respondenter. Resultatet av den kvantitative undersøkelsen viser en generell svak

identifikasjonsevne av native advertising som reklame. Derimot ble det påvist et

signifikant mønster mellom forbrukeres identifikasjonsevne og frekvensbruk av

nettaviser. Det viser viktigheten av erfaring knyttet til identifikasjonsevnen. På

grunn av store likheter knyttet til utformingen av journalistisk innhold, aktiveres

assossiasjoner hos forbrukere som bidrar til at de oppfatter innholdet som

reklame, men med en uavhengig journalistisk tilnærming. Forbrukers forståelse

for merking av native advertising og dens betydning er svært sprikende. Bransjen

har benyttet ulike betegnelser som har bidratt til at merkingen oppleves utydelig

og uoversiktlig for forbrukerne. Når forbrukere blir bevisst de kommersielle

hensiktene bak native advertising, reduseres deres oppfattede reklameverdi av

innholdet. De opplever merkevarestrategien i stor grad som villedende og uetisk.

Oppgaven avdekker et sterkt behov for at det juridiske og etiske rammeverket

oppdateres med klarere retningslinjer knyttet til bruken av native advertising for å

ivareta forbrukernes interesser.
Description
Bacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit