Show simple item record

dc.contributor.authorSyversen, Karoline Gran
dc.date.accessioned2017-11-15T12:38:13Z
dc.date.available2017-11-15T12:38:13Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2466454
dc.descriptionBacheloroppgave i Merkevarestrategi fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstract”Hvordan er forbrukernes holdning til kundeklubber i kosmetikkbransjen i dag, og hvordan kan innholdsmarkedsføring benyttes for å øke kundeklubbenes attraktivitet?” I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å se på to aktuelle begreper: Innholdsmarkedsføring og kundeklubber. Kundeklubber blir stadig mer vanlig, og det samme gjør bruk av innholdsmarkedsføring. Innholdsmarkedsføring i kundeklubber ser imidlertid ut til å være lite utbredt, og jeg ønsket å se på om denne merkevarestrategien kunne være med på å gjøre kundeklubbene mer verdifulle for forbrukerne. Den teoretiske delen av oppgaven tar for seg innholdsmarkedsføringens historie, og hva som skiller innholdsmarkedsføring fra tradisjonell markedsføring. Man ser at forbrukerne eksponeres for så mange kommersielle budskap at bedriftene må tenke annerledes for å nå inn til kundene. Den mest vesentlige forskjellen fra fra tradisjonell markedsføring er at innholdsmarkedsføring har fokus på hva forbrukerne er interessert i, og ikke hva bedriften selv ønsker å formidle. Å skape verdi for kundene fremfor å selge er en gjennomgående tråd. I den metodiske delen av oppgaven er det benyttet en kvantitativ tilnærming, nærmere bestemt en spørreundersøkelse utarbeidet i Qualtrics. Denne ble pretestet på fem personer, og enkelte spørsmål ble endret for å redusere sjansen for mistolkning. Det er benyttet et bekvemmelighetsutvalg, og resultatene fra undersøkelsen kan derfor ikke generaliseres. Gjennom analysen så man at det var en overvekt av respondenter i aldersgruppen 18-34 år, og at det er også er denne aldersgruppen som i størst grad inkluderer internett i sin kjøpsprosess av kosmetikk. Respondentene som ikke er medlem i kundeklubber oppgir at grunnen til dette er at kundeklubber oppfattes som masete og at klubbfordelene ikke er gode nok.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectmerkevarestrateginb_NO
dc.titleBruk av innholdsmarkedsføring i kundeklubbernb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record