dc.description.abstract | ”Hvordan er forbrukernes holdning til kundeklubber i kosmetikkbransjen i
dag, og hvordan kan innholdsmarkedsføring benyttes for å øke kundeklubbenes
attraktivitet?”
I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å se på to aktuelle begreper:
Innholdsmarkedsføring og kundeklubber. Kundeklubber blir stadig mer vanlig,
og det samme gjør bruk av innholdsmarkedsføring. Innholdsmarkedsføring i
kundeklubber ser imidlertid ut til å være lite utbredt, og jeg ønsket å se på om
denne merkevarestrategien kunne være med på å gjøre kundeklubbene mer
verdifulle for forbrukerne.
Den teoretiske delen av oppgaven tar for seg innholdsmarkedsføringens
historie, og hva som skiller innholdsmarkedsføring fra tradisjonell
markedsføring. Man ser at forbrukerne eksponeres for så mange kommersielle
budskap at bedriftene må tenke annerledes for å nå inn til kundene. Den mest
vesentlige forskjellen fra fra tradisjonell markedsføring er at
innholdsmarkedsføring har fokus på hva forbrukerne er interessert i, og ikke
hva bedriften selv ønsker å formidle. Å skape verdi for kundene fremfor å selge
er en gjennomgående tråd.
I den metodiske delen av oppgaven er det benyttet en kvantitativ tilnærming,
nærmere bestemt en spørreundersøkelse utarbeidet i Qualtrics. Denne ble
pretestet på fem personer, og enkelte spørsmål ble endret for å redusere sjansen
for mistolkning. Det er benyttet et bekvemmelighetsutvalg, og resultatene fra
undersøkelsen kan derfor ikke generaliseres.
Gjennom analysen så man at det var en overvekt av respondenter i
aldersgruppen 18-34 år, og at det er også er denne aldersgruppen som i størst
grad inkluderer internett i sin kjøpsprosess av kosmetikk. Respondentene som
ikke er medlem i kundeklubber oppgir at grunnen til dette er at kundeklubber
oppfattes som masete og at klubbfordelene ikke er gode nok. | nb_NO |