• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
  •   Home
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

#ikkemertomtmatskap

Tømta, Ida Wendel; Joner, Emilie Wolf
Bachelor thesis
Thumbnail
View/Open
1694266.pdf (4.456Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/2466158
Date
2017
Metadata
Show full item record
Collections
  • Bachelor [678]
Abstract
Dette er en avsluttende bacheloroppgave i kampanjeplanlegging ved

Handelshøgskolen BI. Oppgaven oppsummerer et treårs studie i PR og

markedskommunikasjon. Oppdragsgiver for kampanjen er Hjelpende hender, og

vi har utviklet kampanjens budskap basert på deres ønsker og preferanser. Vi har

valgt å navngi oppgaven #ikkemertomtmatskap.

Bakgrunn for valg av oppdragsgiver og er den økende trenden av fattigdom i

Norge, og Hjelpende henders ønske om å utlikne forskjellene gjennom prosjektet

«Tomt matskap». Hjelpende hender hadde et synlighetsproblem, som er

bakgrunnen for kampanjens problemstilling, som lyder følgende:

Hvordan kan vi øke synligheten til Hjelpende hender, slik at den aktuelle

målgruppen ønsker å donerer til prosjektet “Tomt matskap”.

Innledningsvis blir organisasjonen presentert grundig hvor også Hjelpende

henders ildsjel, Ellen, blir nærmere introdusert. Videre presenterer vi oppgavens

tema, før vi begynner analysen av organisasjonens nåsituasjon. Deretter

undersøker vi organisasjonen interne og eksterne faktorer, samt dens interessenter.

Hjelpende hender er godt likt av de som kjenner til dem, men de har et problem

med å nå ut til flere.

I neste fase tar vi for oss den handlingsorienterte delen, hvor vi starter med

innhenting av sekundærdata for å legge grunnlaget for videre undersøkelse.

Primærdata i form av to fokusgrupper og en spørreundersøkelse er data vi selv var

nødt til å innhente på bakgrunn av lite sekundærdata om Hjelpende hender.

Svarene fra fokusgruppene hadde til hensikt å gi oss en pekepinn på hvordan vi

burde utforme spørreundersøkelsen. Denne hadde igjen til formål å gi oss innsikt i

hvordan respondenter med allerede eksisterende kjennskap til organisasjonen og

deres prosjekt «Tomt matskap», hadde tilegnet seg dette, samt hvordan vi burde

posisjonere oss mot en aktuell målgruppe.

Funnen indikerte at det var én gruppe som hadde et større potensiale til å bli

påvirket av kampanjen. Ved bruk av denne gruppen og andre signifikante funn

utviklet vi en personas kalt Helle Hansen. Før vi utviklet mål og strategier satte vi en ny visjon, samt tre konkrete

kjerneverdier for organisasjonen. Dette gjorde vi for å gi organisasjonen et klart

fremtidsbilde å jobbe mot, og potensielle interessenter noe å vurdere

organisasjonen etter. Videre satte vi følgende hovedmål for kampanjen, som ble

vurdert etter SMART kriteriene:

Øke synligheten til Hjelpende hender, og deres prosjekt «Tomt matskap».

Hovedmålet har følgende delmål, som igjen er blitt kategorisert etter to

forretningsmål, to kommunikasjonsmål og to mediemål:

- Øke antall faste betalende medlemmer i «Tomt matskap» fra 60 til 200.

- Øke omsetning til Hjelpende hender med omtrentlig 20%.

- Etter å ha blitt eksponert for kampanjen, skal 35% av målgruppen ha

forstått og forbedret sin kunnskap om hva «Tomt matskap» er.

- I kategorien veldedig organisasjon på Romerike skal Hjelpende hender

- Belyse problemet om fattigdom i Norge.

- Øke antall medlemmer i Facebook gruppen «Tomt matskap» fra 238 til

500.

For å nå de valgte målene utviklet vi kommunikasjonsstrategien; forklare hvem

Hjelpende hender er og hva de gjør for lokalsamfunnet. I tillegg valgte vi tre

proaktive handlingsstrategier samt to proaktive kommunikasjonsstrategier.

Budskapsstrategien ble utviklet på den informasjonsbaserte modellen og

målgruppens sentrale rute for emnerelatert tenkning.

De valgte strategiene satte grunnlaget for kampanjens fire taktikker og

implementeringen av disse:

1. Forklarende film

2. Sosiale medier

3. Hjemmeside

4. Promoterende klær

med følgene to sidetaktikker:

- Nyhetsbrev

- Sosialnettverking

Før vi utviklet mål og strategier satte vi en ny visjon, samt tre konkrete

kjerneverdier for organisasjonen. Dette gjorde vi for å gi organisasjonen et klart

fremtidsbilde å jobbe mot, og potensielle interessenter noe å vurdere

organisasjonen etter. Videre satte vi følgende hovedmål for kampanjen, som ble

vurdert etter SMART kriteriene:

Øke synligheten til Hjelpende hender, og deres prosjekt «Tomt matskap».

Hovedmålet har følgende delmål, som igjen er blitt kategorisert etter to

forretningsmål, to kommunikasjonsmål og to mediemål:

- Øke antall faste betalende medlemmer i «Tomt matskap» fra 60 til 200.

- Øke omsetning til Hjelpende hender med omtrentlig 20%.

- Etter å ha blitt eksponert for kampanjen, skal 35% av målgruppen ha

forstått og forbedret sin kunnskap om hva «Tomt matskap» er.

- I kategorien veldedig organisasjon på Romerike skal Hjelpende hender

- Belyse problemet om fattigdom i Norge.

- Øke antall medlemmer i Facebook gruppen «Tomt matskap» fra 238 til

500.

For å nå de valgte målene utviklet vi kommunikasjonsstrategien; forklare hvem

Hjelpende hender er og hva de gjør for lokalsamfunnet. I tillegg valgte vi tre

proaktive handlingsstrategier samt to proaktive kommunikasjonsstrategier.

Budskapsstrategien ble utviklet på den informasjonsbaserte modellen og

målgruppens sentrale rute for emnerelatert tenkning.

De valgte strategiene satte grunnlaget for kampanjens fire taktikker og

implementeringen av disse:

1. Forklarende film

2. Sosiale medier

3. Hjemmeside

4. Promoterende klær

med følgene to sidetaktikker:

- Nyhetsbrev

- Sosialnettverking

Hovedtaktikken for kampanjen er utvikling av en forklarende film, hvor de tre

andre taktikkene har til hensikt å støtte opp denne. Filmen vil belyse hvem

Hjelpende hender er, hva de gjør, og hvordan «Tomt matskap» er med på utgjøre

en forskjell for trengende i lokalområdet. Sosiale medier vil bli hyppigst brukt for

å fremme kampanjen, da sosiale kanaler som Facebook er kostnadseffektive og

har potensiale til å nå mange.

Avslutningsvis presenterer vi anbefalte metode for å vurdere målene for

kampanjen. Macnamaras evalueringspyramide og Bartholomew evaluering av

sosiale medier blir vurdert opp mot SMART kriteriene for å kunne fastslå mulig

effekt og suksess for kampanjen.
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017
Publisher
Handelshøyskolen BI

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit