PR-kampanje for Rosenborg Ballklub
Abstract
Denne oppgaven er en avsluttende bacheloroppgave i kampanjeplanlegging,
tilknyttet PR-og Markedskommunikasjonsstudiet ved Handelshøyskolen BI –
Campus Trondheim. Vår kampanje er utarbeidet i samarbeid med Rosenborg
Ballklub. Kampanjen har som formål å bidra til å øke interessen for å dra på
fotballkamp på Lerkendal blant studenter i Trondheim. Vi ønsker å få tydelig frem
at en kamp på Lerkendal er mye mer enn selve fotballkampen, og budskapet vårt
spiller på opplevelsen, det sosiale, og hele rammen rundt arrangementet. Vi har i
tillegg til hovedmålet definert tre klare delmål som går på relasjonsbygging,
holdning og aksept. På bakgrunn av dette har vi formulert følgende overordnede
problemstilling:
“Hvordan kan vi gjennom en PR-kampanje bidra til økt interesse for å dra
på Lerkendal blant studenter i Trondheim?”
Kampanjen vi har utarbeidet tar utgangspunkt i fremgangsmåten og utformingen i
henhold til Ronald D. Smiths bok ”Strategic Planning for Public Relations”.
Oppstart for vår PR-kampanje er fastsatt til august 2017 med en varighet på 12
måneder. Målgruppen er eksisterende og nye studenter i Trondheim mellom 18 og
30 år. Vi har budsjettert med en økning på 30% studenter i gjennomsnitt på hver
hjemmekamp, noe som vil resultere i et estimert mersalg fra studenter på 675.000
kroner. Vi ønsker å sitte igjen med et dekningsbidrag på 65%. Tiltakene vi har
kommet frem til har derfor et budsjett på 303.750 kroner, og kostnadene for
tiltakene er estimert til 272.000 kroner.
Innledningsvis har vi gjennomført en situasjonsanalyse som inneholder klubbens
historie, deres visjon og verdier, samt tidligere kampanjer og
markedsføringstiltak. Videre har vi gjennomført en organisasjonsanalyse, før vi
senere har gjort en grundig interessentanalyse for å kunne analysere målgruppen
studenter bedre. Herunder har vi gjennomført både en kvalitativ og en kvantitativ
spørreundersøkelse, som videre ender opp i en cluster- og SWOT-analyse.
Clusteranalysen vår fikk frem at det var tre underliggende segmenter i
studentsegmentet. Vi har valgt å fokusere på to av de på bakgrunn av hva vi
mener det er hensiktsmessig at RBK retter seg mot, som er ”de fotballinteresserte” og ”de sosiale”. På bakgrunn av analysene vi har gjort i steg 1-3 har vi definert
følgende mål og delmål:
Overordnet mål
Øke interessen for å dra på kamp på Lerkendal blant studenter i Trondheim.
Delmål:
1. Tydeliggjøre verdien av opplevelsen av å dra på kamp
2. Aksept: Rekruttere nye potensielle kunder/ supportere
3. Øke relasjonen mellom studenter og RBK. Skape lojalitet
For å kunne gjennomføre de ulike målene vi har satt oss har vi gjennom ulike
kommunikasjonsstrategier kommet frem til fire ulike taktikker for realisering.
Disse blir gjort rede for under steg 7, før de til slutt blir redegjort for og
implementert som tiltak i kampanjen i steg 8 i oppgaven. De fire tiltakene er som
følger:
• Annonsering gjennom Facebook og Instagram
• Event: Møt spillerne
• Event: Studentkampen
• Hovedarrangement: Showkamp
I kapitelet om implementering har vi definert hvem i RBK som skal være
ansvarlig for hvert enkelt tiltak i kampanjeplanen, og har estimert en
budsjettramme for de ulike prosjektene. Vi har også lagd et GANT-diagram som
beskriver når gjennomføringen skal skje. Avslutningsvis i oppgaven har vi
definert hvordan de ulike tiltakene bør evalueres underveis og i etterkant av
kampanjen. Vi har anbefalt RBK i stor grad om å opprette en egen billettfunksjon
som gjør det mulig å måle antall studenter på deres hjemmekamper.
På bakgrunn av analysene og kampanjeforslaget ønsker vi at RBK skal se verdien
og potensialet i de om lag 36.000 studentene i Trondheim. Man trenger
nødvendigvis ikke være trønder eller fotballinteressert for å dra på kamp på
Lerkendal og få en god opplevelse. Dette ønsker vi klubben skal få tydeligere
frem i fremtiden. På bakgrunn av dette har vi valgt å kalle våres kampanje:
Rosenborg Ballklub – Vi skaper gode opplevelser
Description
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017