• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PR-kampanje for Rosenborg Ballklub

Overskott, Sigurd; Engh, Dorthe
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1684234.pdf (3.763Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2466089
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Denne oppgaven er en avsluttende bacheloroppgave i kampanjeplanlegging,

tilknyttet PR-og Markedskommunikasjonsstudiet ved Handelshøyskolen BI –

Campus Trondheim. Vår kampanje er utarbeidet i samarbeid med Rosenborg

Ballklub. Kampanjen har som formål å bidra til å øke interessen for å dra på

fotballkamp på Lerkendal blant studenter i Trondheim. Vi ønsker å få tydelig frem

at en kamp på Lerkendal er mye mer enn selve fotballkampen, og budskapet vårt

spiller på opplevelsen, det sosiale, og hele rammen rundt arrangementet. Vi har i

tillegg til hovedmålet definert tre klare delmål som går på relasjonsbygging,

holdning og aksept. På bakgrunn av dette har vi formulert følgende overordnede

problemstilling:

“Hvordan kan vi gjennom en PR-kampanje bidra til økt interesse for å dra

på Lerkendal blant studenter i Trondheim?”

Kampanjen vi har utarbeidet tar utgangspunkt i fremgangsmåten og utformingen i

henhold til Ronald D. Smiths bok ”Strategic Planning for Public Relations”.

Oppstart for vår PR-kampanje er fastsatt til august 2017 med en varighet på 12

måneder. Målgruppen er eksisterende og nye studenter i Trondheim mellom 18 og

30 år. Vi har budsjettert med en økning på 30% studenter i gjennomsnitt på hver

hjemmekamp, noe som vil resultere i et estimert mersalg fra studenter på 675.000

kroner. Vi ønsker å sitte igjen med et dekningsbidrag på 65%. Tiltakene vi har

kommet frem til har derfor et budsjett på 303.750 kroner, og kostnadene for

tiltakene er estimert til 272.000 kroner.

Innledningsvis har vi gjennomført en situasjonsanalyse som inneholder klubbens

historie, deres visjon og verdier, samt tidligere kampanjer og

markedsføringstiltak. Videre har vi gjennomført en organisasjonsanalyse, før vi

senere har gjort en grundig interessentanalyse for å kunne analysere målgruppen

studenter bedre. Herunder har vi gjennomført både en kvalitativ og en kvantitativ

spørreundersøkelse, som videre ender opp i en cluster- og SWOT-analyse.

Clusteranalysen vår fikk frem at det var tre underliggende segmenter i

studentsegmentet. Vi har valgt å fokusere på to av de på bakgrunn av hva vi

mener det er hensiktsmessig at RBK retter seg mot, som er ”de fotballinteresserte” og ”de sosiale”. På bakgrunn av analysene vi har gjort i steg 1-3 har vi definert

følgende mål og delmål:

Overordnet mål

Øke interessen for å dra på kamp på Lerkendal blant studenter i Trondheim.

Delmål:

1. Tydeliggjøre verdien av opplevelsen av å dra på kamp

2. Aksept: Rekruttere nye potensielle kunder/ supportere

3. Øke relasjonen mellom studenter og RBK. Skape lojalitet

For å kunne gjennomføre de ulike målene vi har satt oss har vi gjennom ulike

kommunikasjonsstrategier kommet frem til fire ulike taktikker for realisering.

Disse blir gjort rede for under steg 7, før de til slutt blir redegjort for og

implementert som tiltak i kampanjen i steg 8 i oppgaven. De fire tiltakene er som

følger:

• Annonsering gjennom Facebook og Instagram

• Event: Møt spillerne

• Event: Studentkampen

• Hovedarrangement: Showkamp

I kapitelet om implementering har vi definert hvem i RBK som skal være

ansvarlig for hvert enkelt tiltak i kampanjeplanen, og har estimert en

budsjettramme for de ulike prosjektene. Vi har også lagd et GANT-diagram som

beskriver når gjennomføringen skal skje. Avslutningsvis i oppgaven har vi

definert hvordan de ulike tiltakene bør evalueres underveis og i etterkant av

kampanjen. Vi har anbefalt RBK i stor grad om å opprette en egen billettfunksjon

som gjør det mulig å måle antall studenter på deres hjemmekamper.

På bakgrunn av analysene og kampanjeforslaget ønsker vi at RBK skal se verdien

og potensialet i de om lag 36.000 studentene i Trondheim. Man trenger

nødvendigvis ikke være trønder eller fotballinteressert for å dra på kamp på

Lerkendal og få en god opplevelse. Dette ønsker vi klubben skal få tydeligere

frem i fremtiden. På bakgrunn av dette har vi valgt å kalle våres kampanje:

Rosenborg Ballklub – Vi skaper gode opplevelser
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Kampanjeplanlegging fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit