På vei mot en saksbehandler
Abstract
Brukertorget - helse, omsorg og boligrådgiving, er en virksomhet innen Helse og
omsorg i Asker kommune. Virksomheten har som et av sine mål at brukerne skal
få en opplevelse av å ha en saksbehandler å forholde seg til i sin kontakt med
Brukertorget. Samtidig med dette er det et mål at saksbehandlingen skal være
helhetlig og ha et forebyggende perspektiv. Bruker skal ha en aktiv rolle i arbeidet
med sin sak.
Problemstillingen som gir bakgrunn for prosessen i denne oppgaven er «Hvordan
få til helhetlig samarbeid i saksbehandlingen?» Hvordan en skal få dette til
utforskes gjennom tre faser; undersøkelsesfasen, utprøvingsfase 1 og
utprøvingsfase 2. Utviklingen underveis bygger på erfaringene som gjøres i de
forskjellige fasene.
Gjennom idèarbeid får en frem hva ansatte, samarbeidsparter, brukere og ledere
legger i begrepet en saksbehandler. En tester ut pin-up tavle - «fysisk» - for å se
om det har en effekt i forhold til å få til en saksbehandler. Til tross for gode
erfaringer fra deltakerne i testen, anser en ikke organisasjonen klar til å endre
praksis. Den videre utviklingen blir da å legge til rette for læring og
kunnskapsdeling, og hensikten med det er å se om det vil bidra til å komme
nærmere målet.
Ved å etablere et læringsfellesskap hvor en gjennom oppgaver sammen er
avhengige av å bruke hverandres kompetanse erfarer deltakerne at de lærer av
hverandre, samt at «gammel» kunnskap kommer til nytte. Dette igjen er med på å
øke samarbeidet i saksbehandlingen.
Arbeidet med å innføre en saksbehandler er ikke avsluttet. Læringsfellesskap er
etablert, og organisasjonen er mer moden for videre utvikling. Brukertorget er på
vei til en saksbehandler.
Description
Executive Master of Management i Helseledelse fra Handelshøyskolen BI, 2017