Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRise, Ann Iren Holm
dc.contributor.authorHals, Morten
dc.contributor.authorAndreassen, Mari
dc.date.accessioned2017-11-09T13:32:02Z
dc.date.available2017-11-09T13:32:02Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2465302
dc.descriptionBacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2017nb_NO
dc.description.abstractHensikten med denne oppgaven er å tilpasse en analysemodell for Trondheim Havn i samarbeid med SINTEF Ocean. Med denne modellen har vi analysert stykkgods i Trondheim Havn med hensikt å samle aktivitet til en ny felles stykkgodsterminal på havneavsnitt Pir II. Som byhavn opplever virksomheten økende arealknapphet som følge av byutvikling i havneområdene. For å løse oppgavens problemstilling har vi brukt anløpsdata fra 2016 og foretatt en analyse av stykkgodset i Trondheim Havn. Ved å benytte ulike gjennomstrømningstider for godset i terminalen ønsket vi å se hvilke utslag dette gir. Ved ulike scenarier ville vi også prognostisere fremtidig godsaktivitet for terminalen. Disse beregningene er gjort ved 3 ulike vekstfaktorer. Til slutt ønsket vi å gi et innspill om mulig dimensjonering av terminalen til Trondheim Havn. Et viktig funn i oppgaven er at ulik gjennomstrømningstid i stor grad påvirker akkumulert godsmengde i terminalen. Med raskere gjennomstrømningstid, i oppgaven beregnet til 5 timer blir godset liggende kortere på terminalen. Derfor fører raskere gjennomstrømningstid til at gjennomsnittlig godsnivå i terminalen reduseres i vesentlig grad. Et annet funn er at ulik gjennomstrømningstid ikke påvirker de største utslagene i godsvolum, som gjør at raskere gjennomstrømningstid ikke løser utfordringer med høye utslag av akkumulert godsnivå. Hvis man velger å dimensjonere etter 5% årlig vekst vil man trenge et areal i terminalen på 7000 m2. Ved å samle all aktivitet til en fellesterminal vil dette resultere i en arealeffektivisering på 75% mot dagens fragmenterte løsning på 28 200 m2. Ved å etablere en ny fellesterminal for stykkgods på Pir II vil Trondheim Havn kunne møte arealknapphet i havneområdene.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherHandelshøyskolen BInb_NO
dc.subjectlogistikkledelsenb_NO
dc.subjectsupply chain managementnb_NO
dc.titleHvordan møte økende arealknapphet - analyse og dimensjonering av en fellesterminal for stykkgods på pir ii i Trondheim havn.nb_NO
dc.typeBachelor thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel