• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Bachelor
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvordan møte økende arealknapphet - analyse og dimensjonering av en fellesterminal for stykkgods på pir ii i Trondheim havn.

Rise, Ann Iren Holm; Hals, Morten; Andreassen, Mari
Bachelor thesis
Thumbnail
Åpne
1692795.pdf (4.159Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465302
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Bachelor [678]
Sammendrag
Hensikten med denne oppgaven er å tilpasse en analysemodell for Trondheim

Havn i samarbeid med SINTEF Ocean. Med denne modellen har vi analysert

stykkgods i Trondheim Havn med hensikt å samle aktivitet til en ny felles

stykkgodsterminal på havneavsnitt Pir II. Som byhavn opplever virksomheten

økende arealknapphet som følge av byutvikling i havneområdene.

For å løse oppgavens problemstilling har vi brukt anløpsdata fra 2016 og foretatt

en analyse av stykkgodset i Trondheim Havn. Ved å benytte ulike

gjennomstrømningstider for godset i terminalen ønsket vi å se hvilke utslag dette

gir. Ved ulike scenarier ville vi også prognostisere fremtidig godsaktivitet for

terminalen. Disse beregningene er gjort ved 3 ulike vekstfaktorer. Til slutt ønsket

vi å gi et innspill om mulig dimensjonering av terminalen til Trondheim Havn.

Et viktig funn i oppgaven er at ulik gjennomstrømningstid i stor grad påvirker

akkumulert godsmengde i terminalen. Med raskere gjennomstrømningstid, i

oppgaven beregnet til 5 timer blir godset liggende kortere på terminalen. Derfor

fører raskere gjennomstrømningstid til at gjennomsnittlig godsnivå i terminalen

reduseres i vesentlig grad. Et annet funn er at ulik gjennomstrømningstid ikke

påvirker de største utslagene i godsvolum, som gjør at raskere

gjennomstrømningstid ikke løser utfordringer med høye utslag av akkumulert

godsnivå.

Hvis man velger å dimensjonere etter 5% årlig vekst vil man trenge et areal i

terminalen på 7000 m2. Ved å samle all aktivitet til en fellesterminal vil dette

resultere i en arealeffektivisering på 75% mot dagens fragmenterte løsning på 28

200 m2. Ved å etablere en ny fellesterminal for stykkgods på Pir II vil Trondheim

Havn kunne møte arealknapphet i havneområdene.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit