Hva er kunders kriterier for valg av transportør, og på hvilket grunnlag fastsettes prisformatet?
Bachelor thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465295Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Bachelor [880]
Sammendrag
Denne teoretiske og metodiske oppgaven tar for seg ulike aspekter som har
innvirkning på kunders valg av transportør. Den har også som formål å gjøre
leser oppmerksom på hva som har blitt forsket på om temaet i nyere tid. I
tillegg vil oppgaven presentere grunnlag for ulike prisformat som fastsettes i
avtaler mellom kunde og transportør. På bakgrunn av dette har vi formulert
følgende problemstilling:
Hva er kunders kriterier for valg av transportør, og på hvilket grunnlag
fastsettes prisformatet?
Hensikten med oppgaven er å tilføye informasjon til et område innen
logistikk som vi mener mangler dokumentasjon, og dermed har et stort
forskningspotensiale.
Vi har studert og drøftet enkelte av kriteriene, som teknologi og miljø, mer
enn andre for å se om utviklingen i transportbransjen blir påvirket av trender i
samfunnet. Risiko og prisformat er blant andre temaer som er mye omtalt.
Store deler av oppgaven har blitt utarbeidet gjennom å analysere,
sammenligne og anvende tidligere publikasjoner. For å tilføre ny innsikt på
fagfeltet har vi valgt å gjennomføre en kvalitativ undersøkelse med aktører
som opererer i transportbransjen.
Vi har kommet frem til at pris, leveringskvalitet og leveringsservice er
kriterier som har vært — og er viktig. Miljø og teknologi har gjennom
oppgaven fremkommet som to kriterier som i større grad vil bli vektlagt i
fremtiden. Vi har ikke avdekket at vurderingsgrunnlaget for prisformat har
endret seg i forhold til tidligere studier.
Beskrivelse
Bacheloroppgave i Logistikkledelse / Supply Chain Management fra Handelshøyskolen BI, 2017