• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Executive Master of Management
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kledd for suksess? Kan valg av klær påvirke førsteinntrykket av hvor lederaktig man er?

Hagen, Morgan
Master thesis
Thumbnail
Åpne
1707525.pdf (2.613Mb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2465203
Utgivelsesdato
2017
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Executive Master of Management [462]
Sammendrag
I denne studien har det blitt undersøkt om valg av klær påvirker førsteinntrykket

av hvor lederaktig en person blir oppfattet. Studien ble gjennomført som et

felteksperiment med 210 deltagere fra infrastrukturforvalteren Bane NOR SF. Det

ble sendt ut en undersøkelse som kom i tre ulike varianter, hvor det eneste som

var forskjellige var klærne kandidaten hadde på seg. Basert på CV med bilde og

en kort innledende tekst skulle deltakerne svare på spørsmål om i hvilke grad de

oppfattet kandidaten til å være ledertype, kompetent, strukturert, pålitelig, passer

inn i bedriften og om han burde gå videre til intervju.

Det ble ikke funnet støtte for at valg av klesdrakt påvirker vurderingene av

kandidatens egnethet som leder. Det ble funnet delvis støtte for at ingeniører

vurderer en person med typisk ingeniørklesstil som mer egnet til lederstilling enn

personer som ikke er ingeniører. Ingeniørene vurderte i snitt kandidaten kledd i

typisk ingeniørstilen mer positivt på faktoren strukturert sammenliknet med hva

ikke-ingeniører gjorde.

Det ble også utført tilleggsanalyser som fant signifikant direkteeffekt av kjønn på

vurderingen av kompetent. Menn vurderte alle klesplaggene i snitt mer positivt

enn hva kvinner gjorde. Videre ble det funnet direkteeffekt av leder og ikke-leder

på vurdering av kandidaten som strukturert og om han burde gå videre til intervju.

Ledere vurderte kandidaten i snitt mer positivt for strukturert og for at han burde

gå videre til intervju enn hva ikke-ledere gjorde. Til slutt ble det funnet

direkteeffekt av alder på vurdering av hvor strukturert de oppfattet kandidaten til å

være. Aldersgruppen 30-39 år vurderte i snitt kandidaten signifikant mer positivt

for strukturert enn hva aldersgruppen 20-29 år gjorde.
Beskrivelse
Executive Master of Management i Påvirkning og makt i lederrollen fra Handelshøyskolen BI, 2017
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit