dc.description.abstract | Dette er en bacheloroppgave skrevet i tilknytning til fordypningsfaget
Forretningsutvikling og teknologi ved Handelshøyskolen BI i Oslo. Skribentene er
to avgangselever ved studiet Økonomi og administrasjon. I tillegg til dette er
begge deltidsansatte i Bohus, bedriften som står i sentrum for oppgaven. Gjennom
flere års erfaring og et godt innblikk i virksomheten har vi sammen med ansatte i
Bohus gjort oss formeninger om hvor vi synes endringsbehovet står sterkest og
formet problemstillingen:
Hvordan kan Bohus ved hjelp av en løsning som legger til rette for
kommunikasjon, informasjonsflyt og kunnskapsdeling øke kjedens samlede
resultat?
Emnet vi berører er en sentral del av driften i Bohus, men det har på dette feltet
vært lite endringer de siste årene. Ut ifra egne observasjoner og teoretisk forankret
litteratur definerte vi i samråd med flere representanter fra Bohus ønsket situasjon
for virksomheten. Videre drøftet vi alternativer som potensielt kunne bevege
Bohus i riktig retning og deres antatte effekter. Valget falt på implementeringen
av to SaaS-løsninger. Oppgaven vil i stor grad handle om disse og deres potensial
til å løse de eksisterende problemene knyttet til kommunikasjon, informasjonsflyt
og kunnskapsdeling.
Gjennom dialog og intervjuer med ansatte viste det seg å være stor enighet rundt
beskrivelsen av dagens situasjon og at endring var etterlengtet. Resultatene fra
våre undersøkelser viser positivitet til vårt løsningsalternativ, samt mange
meninger om hva som måtte ligge til grunn for en vellykket implementering. Ved
hjelp av gode innspill fra intervjuobjektene kom vi til slutt frem til en anbefaling
for Bohus.
Avslutningsvis utreder vi vår tilnærming til denne oppgaven, der vi drøfter
negative og positive sider av gjennomførelsen, samt hva vi sitter igjen med av
erfaring. | nb_NO |