Effektivisering av arbeidsprosesser og internkommunikasjon
Abstract
Sammendrag
Denne bacheloroppgaven er skrevet i forbindelse med fordypningsretningen
forretningsutvikling og teknologi, ved Handelshøyskolen BI, Oslo. Oppgaven er
skrevet av en student ved studieretningen økonomi og administrasjon. Oppgaven
handler om prosessforbedringer i butikkdrift og internkommunikasjon hos
dagligvarekjeden Meny, og studerer Meny Vika som caseobjekt. I
dagligvarebransjen tar lavpriskonkurrentene over stadig større markedsandeler, og
det blir dermed enda viktigere for Meny å effektivisere sine prosesser for å kunne
takle denne utviklingen. Prosessene befinner seg på et mikrodrifts-nivå, som
innebærer prosesser som utføres daglig på et lavere nivå i bedriften.
Etter gjennomføring av studien kom det frem at Meny har et tydelig
forbedringspotensial i effektivisering av de utvalgte prosessene, som for eksempel
utførelse av arbeidsplan, oppgaveplan og internkommunikasjonen i disse
prosessene. Meny har hatt lite fokus på digitalisering av blant annet disse
prosessene, og på bakgrunn av dette ble følgende problemstilling konstruert:
Hvordan kan en digital arbeidsplattform for ansatte øke effektiviteten i de daglige
prosessene, samt forbedre kommunikasjonen mellom ledelsen og de ansatte ved
Meny Vika?
Etter kartlegging av dagens situasjon og den ønskede fremtidige situasjonen, kom
det frem et tydelig endringsbehov. Utfra denne analysen ble det tydelig at dagens
prosesser er utdaterte og de møter ikke forventningene til brukerne. På bakgrunn
av dette ble det idéutviklet en plattform med en rekke funksjoner som skal fungere
både på mobil og PC. Plattformen skal gjøre flere av prosessene tilgjengelige der
brukeren befinner seg, blant annet for å øke effektiviteten i arbeidstiden.
Description
Bacheloroppgave i Forretningsutvikling og teknologi fra Handelshøyskolen BI, 2017