Det smale mangfoldet: Kinomarkedet etter digitaliseringen
Journal article, Peer reviewed
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2450303Utgivelsesdato
2017Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Scientific articles [2221]
Originalversjon
Praktisk økonomi og finans, 2017, 33(2), 203-219 http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2871-2017-02-05Sammendrag
Digitalisering av kultur og underholdning skaper ofte forventninger om økt mangfold, både i tilbud og konsum. Dette var også et av målene da staten bidro økonomisk til at Norge i 2012 ble første land i verden med digitalt utstyr i alle kinoer. I denne artikkelen sammenligner jeg både filmtilbud og kinobesøk i 2008 og 2013 for å undersøke om digitaliseringen faktisk bidro til økt mangfold. Resultatene viser at lang flere filmer vises på kino etter digitaliseringen, men at publikum i større grad flokker seg om de mest populære.
Beskrivelse
Akseptert og fagfellevurdert versjon av artikkelen. Forlagets publikasjoner er tilgjengelige via www.idunn.no