Det smale mangfoldet: Kinomarkedet etter digitaliseringen
Journal article, Peer reviewed
View/ Open
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Scientific articles [2223]
Original version
Praktisk økonomi og finans, 2017, 33(2), 203-219 http://dx.doi.org/10.18261/issn.1504-2871-2017-02-05Abstract
Digitalisering av kultur og underholdning skaper ofte forventninger om økt mangfold, både i tilbud og konsum. Dette var også et av målene da staten bidro økonomisk til at Norge i 2012 ble første land i verden med digitalt utstyr i alle kinoer. I denne artikkelen sammenligner jeg både filmtilbud og kinobesøk i 2008 og 2013 for å undersøke om digitaliseringen faktisk bidro til økt mangfold. Resultatene viser at lang flere filmer vises på kino etter digitaliseringen, men at publikum i større grad flokker seg om de mest populære.
Description
Akseptert og fagfellevurdert versjon av artikkelen. Forlagets publikasjoner er tilgjengelige via www.idunn.no