• norsk
    • English
  • norsk 
    • norsk
    • English
  • Logg inn
Vis innførsel 
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • Vis innførsel
  •   Hjem
  • Handelshøyskolen BI
  • Student papers
  • Master of Science
  • Vis innførsel
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hvorfor lot de seg bestikke og hvorfor bestakk de?

Kvisvik, Tina Greaker
Master thesis
Thumbnail
Åpne
MSc0532016 .pdf (723.5Kb)
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2443811
Utgivelsesdato
2016
Metadata
Vis full innførsel
Samlinger
  • Master of Science [1117]
Sammendrag
Min oppgave har som mål å belyse årsaker til hvorfor noen lar seg bestikke eller

bestikker andre. Disse spørsmålene mener jeg kan besvares ved bruk av

bekvemmelighetsteoriens tre dimensjoner.

Den første delen av oppgaven tar for seg korrupsjon og bekvemmelighetsteori fra

et teoretisk perspektiv. Dette er for å få et innblikk i hva det faktisk er, samtidig

som det danner grunnlag for analysen videre i oppgaven. Teoridelen gir også et

bilde av de kriteriene som er satt for problemstillingen.

Utgangspunktet er teoriens 3 dimensjoner, motiv, mulighet og avvikende atferd.

Videre vil det i gis en forklaring i dybden av casene benyttet i oppgaven, som

viser de ulike sidene ved korrupsjonen. Jeg valgte 2 kjente case i Norge, der de

såkalte hvitsnippkriminelle har blitt dømt for korrupsjon. I Yarasaken bestakk de

andre og i Unibuss lot de seg bestikke.

Jeg så det som mest hensiktsmessig å benytte kvalitativ metode med casestudier

og intervju i min forskningsstudie. Dataene er hovedsakelig innhentet gjennom

domsavsigelser, media, bøker og artikler.

Analysen har tatt hensyn til de 3 dimensjonene presentert i teoridelen og

individene i casestudiene. I diskusjonsdelen er det foretatt en sammenligning både

mellom casestudiene, og implementert funnene fra intervjuene med tidligere drøfting.

Studien avdekket at alle individene i oppgaven mer eller mindre kan bli plassert

innenfor de 3 dimensjonene. Innenfor motiv var vinningen, enten for seg selv eller

selskapet hovedmotivet. Flere av individene hadde også motiv hvor egen suksess

og et genuint ønske om å lykkes stod sterkt. Mulighetene for å kunne utføre

handlingene gikk ut på at samtlige brukte sin stilling og tillitt, og dermed klarte å

kortslutte internkontrollen. Sammen som en gruppe så det tilsynelatende ut som

om det var arbeidsfordeling.

Nøytraliseringsteknikken ved avvikende atferd som gikk igjen i alle casene var

”Ansvarsfraskrivelse”. Her prøvde de å fraskrive seg ansvaret slik at de ikke

kunne stå til ansvar for de handlingene som var gjort. Flere av individene hadde også en bruk av flere av teknikkene samlet, som berettigelse, nødvendighet og

normalitet.

Basert på analysen er konklusjonen at bekvemmelighetsteori kan bli benyttet for å

forklare korrupsjon og viser de bakenforliggende årsakene til at folk lar seg

bestikke eller bestikker andre.
Beskrivelse
Masteroppgave(MSc) in Master of Science in Business, Business law, tax and accounting - Handelshøyskolen BI, 2016
Utgiver
Handelshøyskolen BI

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit
 

 

Bla i

Hele arkivetDelarkiv og samlingerUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifterDenne samlingenUtgivelsesdatoForfattereTitlerEmneordDokumenttyperTidsskrifter

Min side

Logg inn

Statistikk

Besøksstatistikk

Kontakt oss | Gi tilbakemelding

Personvernerklæring
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Levert av  Unit