Hvorfor lot de seg bestikke og hvorfor bestakk de?
Master thesis
View/ Open
Date
2016Metadata
Show full item recordCollections
- Master of Science [1800]
Abstract
Min oppgave har som mål å belyse årsaker til hvorfor noen lar seg bestikke eller
bestikker andre. Disse spørsmålene mener jeg kan besvares ved bruk av
bekvemmelighetsteoriens tre dimensjoner.
Den første delen av oppgaven tar for seg korrupsjon og bekvemmelighetsteori fra
et teoretisk perspektiv. Dette er for å få et innblikk i hva det faktisk er, samtidig
som det danner grunnlag for analysen videre i oppgaven. Teoridelen gir også et
bilde av de kriteriene som er satt for problemstillingen.
Utgangspunktet er teoriens 3 dimensjoner, motiv, mulighet og avvikende atferd.
Videre vil det i gis en forklaring i dybden av casene benyttet i oppgaven, som
viser de ulike sidene ved korrupsjonen. Jeg valgte 2 kjente case i Norge, der de
såkalte hvitsnippkriminelle har blitt dømt for korrupsjon. I Yarasaken bestakk de
andre og i Unibuss lot de seg bestikke.
Jeg så det som mest hensiktsmessig å benytte kvalitativ metode med casestudier
og intervju i min forskningsstudie. Dataene er hovedsakelig innhentet gjennom
domsavsigelser, media, bøker og artikler.
Analysen har tatt hensyn til de 3 dimensjonene presentert i teoridelen og
individene i casestudiene. I diskusjonsdelen er det foretatt en sammenligning både
mellom casestudiene, og implementert funnene fra intervjuene med tidligere drøfting.
Studien avdekket at alle individene i oppgaven mer eller mindre kan bli plassert
innenfor de 3 dimensjonene. Innenfor motiv var vinningen, enten for seg selv eller
selskapet hovedmotivet. Flere av individene hadde også motiv hvor egen suksess
og et genuint ønske om å lykkes stod sterkt. Mulighetene for å kunne utføre
handlingene gikk ut på at samtlige brukte sin stilling og tillitt, og dermed klarte å
kortslutte internkontrollen. Sammen som en gruppe så det tilsynelatende ut som
om det var arbeidsfordeling.
Nøytraliseringsteknikken ved avvikende atferd som gikk igjen i alle casene var
”Ansvarsfraskrivelse”. Her prøvde de å fraskrive seg ansvaret slik at de ikke
kunne stå til ansvar for de handlingene som var gjort. Flere av individene hadde også en bruk av flere av teknikkene samlet, som berettigelse, nødvendighet og
normalitet.
Basert på analysen er konklusjonen at bekvemmelighetsteori kan bli benyttet for å
forklare korrupsjon og viser de bakenforliggende årsakene til at folk lar seg
bestikke eller bestikker andre.
Description
Masteroppgave(MSc) in Master of Science in Business, Business law, tax and accounting - Handelshøyskolen BI, 2016